Bilbyggen e

1.000-hästars turbo-kompressor-bygge

Publicerad 2016-11-03

En del Sema-byggen får en att tvärstanna medan andra går in genom ena ögat och ut genom andra, så att säga. Den här tillhör den första kategorin! Vicious var namnet, och det finns belägg för namnet. Under huven på denna kraftigt kittade Mustang -65 ruvar en 5,1-liters Ford Performance V8 med en Magnuson TVS-kompressor OCH dubbla turboaggregat från Precision Turbo.

Löjliga mängder vrid redan från start och förmodligen hur långt som helst upp i registret. 1.000 kusar rätt ner i backen med ett förmodat hulkvrål genom MagnaFlow-sportsystemet!

Firman som snickrat heter Timeless Kustoms, och de har bytt chassiet mot ett racevässat Art Morrison-chassi, och en uppsättning trevägs inställbara Ridetech-coilovers anpassade för nyare Corvette. Utsidan är minst sagt unik, sprängfylld med detaljer som förmodligen får Mustang-purister att rysa av skräck medan vi andra uppskattar hantverket.

Växellådan är en sexstegad sekventiell låda med hålborrade aluminiumpaddlar bakom ratten, och effekten når backen via 355 mm breda bakdäck på 19 tums höjd inte olika de man hittar på Dodge Viper i American Club Racer-utförande. Fram hittar vi 305/30ZR19-däck, och bromsarna är 6-kolvsok fram med 15,5-tums kolfiberkeramiska skivor, 4-kolvsok bak.

Insidan är lika extrem som utsidan och det är inte särskilt mycket Mustang -65 kvar. Mitt i siktet en Motec-display, och ratten är en treekrad Sparco-sak. Knallrött läder som kanske inte passar alla, men vem bryr sig när man är ond?


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se