Nyhette
2017-03-06

200 hk ur 1,5-liters trepip – här är nya Fiesta ST

Artikel publicerad 2017-03-06

För första gången kommer Ford med en prestandamodell där motorn är trecylindrig – det är också första gången en Fiesta ST har olika körlägen som ändrar motor, styrning och stabilitetskontroller i tre lägen. Normal, Sport och Track ger olika upplevelser bakom ratten, och även ljudet från motorn förändras via aktiva avgasventiler – och elektroniskt via högtalarna.

Som om inte det vore nog kan motorn även deaktivera cylindrar när de inte behövs. Vid låg last blir bilen tvåcylindrig! Detta i ett led att begränsa CO2-utsläppen, som här landar på förväntade 114 g/km. Deaktiveringen sker på 14 millisekunder så det är inget föraren kommer notera särskilt.

Det pinnar på snabbt till 100, på bara 6,9 sekunder. Motorn som ger 200 hk och 290 Nm är turboladdad och direktinsprutad, och har dubbla oberoende variabla kamaxlar som optimerar prestanda och bränsleekonomi.

Inuti hittar vi Recaro-stolar och sportratt med platt undersida. Som tillval finns B&O Play Sound System för extra bra ljudtryck.

Utsidan kan vässas med nya stylingpaket med bland annat ”tävlingsinspirerad nätgrill” och 18-tumsfälgar.

Premiär sker på Genèvesalongen denna vecka!

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se