Detta är en annonse
2017-04-15

Allt börjar med val av rätt däck!

Artikel publicerad 2017-04-15

Vinterdäck på sommaren:

Dyrt och farligt!

Bara bra sommardäck ger fullgod säkerhet på sommarväglag. Det slår experterna hos Super Däck Service fast. De varnar med eftertryck för att låta dubbfria vinterdäck sitta på under sommarsäsongen:

– Detta är både dyrt och farligt, framhåller de.

– Vi ser tyvärr alltför ofta att människor faller för frestelsen att låta vinterdäcken sitta på även på sommaren  med motiveringen ”det är ju tillåtet”. Extra illa blir det när vinterdäcken är mycket slitna, och man ska ”bara köra slut på dessa” fram till hösten och sedan köpa nya, betonar de sakkunniga hos Super Däck Service.

År ut och år in varnar experterna för vinterdäck på sommaren – och lika säkert återupprepas samma sak: Folk kör in i en årstid med höga temperaturer, och ibland mycket regn, med däck som bara har utvecklats för vintertemperaturer, snö och is.

Dubbfria vinterdäck på sommaren är en klar säkerhetsrisk. Dessa däck har ett mönster som utvecklats särskilt för maximalt grepp på snö, slask och annat vinterväglag. Samtidigt har de en mycket mjukare gummiblandning än sommardäck. Resultatet är generellt dåliga köregenskaper vid sommarväglag. Inte minst är våtegenskaperna är väsentligt sämre än i ett bra sommardäck och våta sommarvägar är ju inte något okänt fenomen i Sverige!

Om det blir mycket vatten på vägen, ökar naturligtvis också risken för vattenplaning märkbart med dubbfria vinterdäck istället för bra sommardäck. Ett dubbfritt vinterdäck får vattenplaning innan ett bra sommardäck riskerar detsamma och risken ökar ju mer slitna däcken är.

Tester har dessutom visat att bromssträckan ökar med upp till 60 procent för ett dubbfritt vinterdäck jämfört med ett sommardäck.

Slitna, dubbfria vinterdäck är dessutom ostabila på sommarväglag och reagerar inte lika snabbt vid en plötslig undanmanöver som ett bra sommardäck gör.

– Förutom den rena säkerhetsrisken är det mycket oekonomiskt att köra med vinterdäck på sommaren. Den mycket mjukare gummiblandningen gör att däcken slits ner betydligt snabbare, så att man måste byta ut däcken tidigare. Man får också högre rullmotstånd på grund av ökad friktion. Tillsammans ger detta dålig däckekonomi och en onödig hög extra kostnad.

Experterna rekommenderar bilisterna att välja sommardäck av bra kvalitet, anpassade för våra körförhållanden med den grova, nordiska asfalten och ofta våta vägar.

– Vårt Toyo Proxes Sport är ett lysande exempel på ett sådant däck. Det har mycket bra egenskaper både på torrt och vått väglag, kombinerat med mycket hög slitstyrka. Dessutom är det upp till flera hundra kronor billigare än andra premiumdäck, upplyser Super Däck Service.

Hos Super Däck Service har man några goda råd till bilisterna med på köpet:

– Utöver bra mönsterdjup är rätt lufttryck mycket viktigt för säkerheten. Dessutom kommer däck med rätt lufttryck att rulla lättare, något som minskar både bränsleförbrukning och CO2-utsläpp.

– Kontrollera lufttrycket regelbundet var tredje vecka. Då håller däcken längre och slits jämnt.

– Byt ut framhjul mot bakhjul – och omvänt – var 8000 kilometer.

– De bästa däcken ska alltid monteras bak, oberoende av om bilen har framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

 

Lena Dahlström
lena.dahlstrom@fabas.se