Racingbloggen e

Ännu en (halv)svensk klar för IndyCar

Publicerad 2019-09-22

Full aktivitet här på Laguna Seca i samband med den stora IndyCar-finalen. Vi återkommer snart till dagens kval i huvudklassen, men först: det här var dagen då vi faktiskt, i alla fall till 50 %, fick en svensk mästare i den främsta instegsklassen Indy Lights.

Oliver Askew bärgade årets Indy Lights-titel och vann därmed det pris som alla Lights-förare jagar: en miljon dollar och tre garanterade starter (inklusive Indy 500) i IndyCar nästa säsong.

Askew, 22, är amerikan i passet och talar amerikanska. So far so good, för att använda ett uttryck från den här delen av världen, men riktigt intressant blir det först när man konstaterar att Askew har större delen av sin familj – i Sverige.

Ystad, närmare bestämt. Askew har en svensk mamma från just den skånska staden, medan pappan är från USA. Jag pratade med Oliver efter titeltriumfen nu i eftermiddags och han berättade att han brukar besöka Sverige varje jul och nyår.

Svenskan är begränsad (”jag pratar lite svenska”), men Askew har en tydlig koppling till vårt land och är ett namn att lägga på minnet. I och med Indy Lights-titeln är han nu alltså klar för delar av nästa års IndyCar-säsong, och han har också redan testat med Chip Ganassi Racing med framgång. För övrigt måste man återigen konstatera att seriesystemet här borta – Road to Indy – är grymt effektivt; vinn din klass och avancemang till nästa är säkrat.

På tal om Road to Indy: Rasmus Lindh kom idag tyvärr ett litet steg längre bort från guldet i Indy Pro 2000. Rasmus slåss ju som bekant om titeln med amerikanen Kyle Kirkwood, som vann dagens race – det första av två under finalhelgen – och därmed nu är väldigt nära guldet. Rasmus blev trea idag, men än finns chansen att trumfa Kirkwood. Rasmus har pole position i finalen i morgon efter ett fantomvarv i kvalet där han raderade ut ett åtta år gammalt banrekord. Vi håller förstås tummarna för Rasmus Lindh i finalen i morgon. I potten ligger 600 000 dollar för avancemang till Indy Lights.

Så till dagens IndyCar-kval. Otroligt frustrerande för Felix Rosenqvist, som drog på sig en högst kontroversiell bestraffning i det första gruppsegmentet efter en snurrning. Ni har vid det här laget säkert redan hört detaljerna kring detta, men jag kan säga att Felix var extremt besviken på det beslutet. Farten fanns för pole position idag, helt klart, men han får nu nöja sig med 14:e plats på gridden. Tufft utgångsläge, men att farten finns där är tveklöst och det kommer vi antagligen också att få se i racet.

Marcus Ericsson var relativt nöjd med sitt kval, som resulterade i en 11:e plats. En miss på det flygande varvet på röda däck i det andra segmentet satte stopp för ett eventuellt bättre resultat, men Marcus är optimistisk inför racet efter vad han själv ansåg var goda indikationer under racesimuleringarna i fredags.

Full fart på Laguna Seca alltså – men lägg Oliver Askew på minnet.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se