Nyhett e

Åttonde Golf blir smart som gatan

Publicerad 2019-10-25

Den 24 oktober klockan 19:30 avtäckte Volkswagen den åttonde generation av sin mest tongivande – och viktigaste – modell de senaste 45 åren. Golf presenterades i sin åttonde generation sedan 1974. Det är en ny bil som förvaltar sitt arv konservativt, men enbart med avseende på formgivning och storlek.

Vi går direkt på huvudnyheten.

Enligt hur Volkswagen själva beskriver den är nya Golf bilarnas motsvarighet till iPhone. Enorm energi har lagts på att, genom digitalisering, skapa ett intuitivt, eller självförklarande, användargränssnitt till bilens samtliga funktioner och uppkopling med världen utanför.I princip en förlängning av telefonen, med alla dess möjligheter till personligt anpassade funktioner. Förarassistans, som är det närmaste autonom körning som är tillåtet idag, är en lika självklar del som möjlighet att använda bilen som länk för att strömma musik eller fjärrstyra uppkopplade system i hemmet. Visst finns uppkopplade och smarta bilar sedan tidigare, men i och med att Golf ligger i en mer folklig priskategori kan den bli bilen som gör den smarta bilen mer allmän precis som som Apple med iPhone för tolv år sedan. Dessutom är Golf Volkswagens pionjär med avseende på tekniska plattformar. Det som dyker upp i den kommer snart i andra modeller.

Men pionjärandan omfattar även motorer. Golf lanseras med åtta varianter. Två är fyrcylindriga dieslar (TDI) på 115 och 150 hästar. Inte färre än fem är elektrifierade! Tre är mildhybrider (eTSI). Två är laddhybrider (eHybrid) varav GTE är starkaste och snabbaste Golf just nu med 245 hk! Än mer spännande är dock de två trecylindriga bensinmotorerna. Inte med avseende på effekt, för de är bara 90 respektive 10 hk starka, men för att Volkswagen blir första biltillverkare sedan 1990-talet med att använda sig av den speciella Miller-cykeln i serietillverkade bilar. Den speciella cykeln håller insugsventilerna öppna en liten bit in i kompressionstakten i syfte att minska pumpförluster i motorn och är en bidragande orsak till att Volkswagen kan deklarera bensinförbrukning till rena dieselnivåer. Redan under nästa år presenteras fler utföranden av Golf varav en lovas vara GTI. Och ja. Det kommer en R också, med över 300 hk.


Johan Ringshagen

bilsport@bilsport.se