Nyhett e

Bakaxeln – den kritiska punkten

Publicerad 2018-05-14

Jättemycket motor och klistriga däck. Kul! Men någonstans där emellan finns flera ömma punkter som hotar din framfart. I Bilsport 7 som finns i butik nu kikar vi på bakaxeldelar. Till exempel dessa fyra diffar:

1. Torsen-diff
En skruvväxel som utnyttjar glidfriktionen för att agera diffbroms ger ett mjukt uppträdande som skonar drivlinekomponenterna.

2. Slungdiff
När vikterna slungas ut i G80 LSD-diffen upphör difflåsningen abrupt vid ungefär 40 km/h, vilket kan ge jobbiga överraskningar. Lättar man vikterna håller diffen i till ungefär dubbla hastigheten.

3. Eldiff

En annorlunda variant är eldiffen. En i grunden vanlig lamelldiff som vid behov kan spärras helt på elektriskt väg.

4. Lamelldiff
Klassisk lamelldiff är egentligen inte bra på något sätt, men kör man historiskt rally (Appendix K) är det den reglerna säger att man ska ha. Bara att tugga i sig!

Vi snackar med Jonas Borgegård på Bakaxeldelar, han har byggt och levererat delar till tusentals axlar vid det här laget. Läs hela reportaget av Gunnar Ljungstedt i Bilsport 7 som finns i butik nu!

Köp tidningen här!

> Prenumerera här
> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se