Nyhett e

Bilsport minns: Hans Dahlbäcks Audi RSR

Publicerad 2017-12-01

Hans Dahlbäck i Borlänge införde en ny norm för vad som skulle komma att betraktas som 90-talets muskelbil när han visade upp sin Audi RSR S2 från 1991 i Bilsports dubbelnummer 14/15 1996. Bilen födde en trend som började i Dalarna och spreds över Sverige.

Text: Håkan ”Molle” Molin
Foto: Tony Welam

Hans Dahlbäck har för många Bilsport-läsare varit evigt förknippad med allt som kan få ett par däck att spinna. Han har haft åtskilliga projekt presenterade i tidningen genom åren.
Sommaren 1996 visade Hans upp en Audi S2 från 1991 som med hjälp av det tyska tuningföretaget Motoren Technik Mayer MTM hade modifierats till högprestandaversionen RSR.
Det innebar i korthet 450 hk/ 550 Nm, 320 km/h toppfart och bränsleförbrukning på 0,83 lit/mil. Lägg därtill fyrhjulsdrift, servo, AC, ABS och 98-oktanigt blyfritt bränsle.
En vanlig bruksbil. Med tillräcklig potential för att klassas som 90-talets muskelbil!

Oslagbar fyrhjulsdrift
Kanske en och annan jänkebilsfantast ställde sig på öronen eller rynkade på näsan men uppgifterna talade sitt tydliga språk: här presenterades en bil som verkligen tålde att köras.
Hans, som vid det här laget blivit riktigt Audi-frälst, hade tidigare haft en Audi 200 Quattro. En bil som modifierats av den tyska tunern Treser och som Hans sedan utvecklade ytterligare.
Många av er minns ju hurdan han var, eller hur?
Hans smög även in på strippen och tävlade under 1994 i Nordic Pro Street Cup med en Audi Quattro. Hög effekt och fyrhjulsdrift visade sig svårslaget – han vann sin klass.

Inga avgasregler
Upprinnelsen till Audi RSR:en kom i början av 1995 då han fick korn på en flyttgodsimporterad Audi S2.
Hans köpte den direkt.
– Eftersom flyttgodsbilar inte omfattas av avgasreglerna behöver man inte begränsa sig till ”osynligt” trim utan kan besiktiga bilen även med icke-originaldelar på motorn, förklarade han.
Hans visste vart han skulle vända sig – till Audis Sport-avdelning i tyska Ingolstadt. Där fanns även tunern MTM, som blivit lite av Audis hustrimmare.
Det blev flera resor dit. Och för varje gång blev bilen allt snabbare.

Eldkastar-Audi
Hans engagemang och intresse spred sig som Audi-ringar på vattnet med Borlänge som centrumpunkt.
Fler och fler fick upp ögonen för den närmast hysteriska effekten som gick att uppnå i Audis skottsäkra turbomotorer. Ett genuint ingenjörsarv från otaliga segrar i rally-VM.
Följden blev att Hans etablerade företaget Dahlbäck Racing och blev svensk agent för Motoren Technik Mayer, MTM.
Dalarna blev därmed en Audi-metropol som lockade både svenska och norska bilentusiaster.
De som inte riktigt trodde på effektsiffrorna brukade få en åktur med Hans i sin svarta RSR. Därefter var de övertygade.
Men tyvärr fick Hans rullande reklampelare ett snöpligt slut.
Bilen brann fullkomligen upp då en bränslespridare lossnade och hoppade ut ovanför den glödheta turbon.
Hans kunde inget göra. Det var bara att konstatera fakta.
Bilen som blivit en legend gick upp i rök.
Visst var det synd på så rara ärtor.


PÅ OMSLAGET
. Sommarens dubbelnummer 1996 toppades med Hans Dahlbäcks Audi RSR. Även en färgglad BMW M3 och ett hemligt Saab-projekt var heta nyheter.


HÖG STANDARD.
Hans valde att behålla interiören intakt eftersom det mesta redan fanns i fråga om komfort i S2-modellen.


BRA BETT. Bakom de 17 tum höga Antera-fälgarna skymtar de röda bromsoken och 330 mm skivorna från Porsche.


DISKRET FRAMTONING. Fronten var modifierad med fler luftintag till den större intercoolern och två små oljekylare som hade placerats på dimljusens ordinarie plats.


PUBLIKMAGNET. Var Hans än stannade och lyfte på huven blev det folksamling. Här synas Audin under En dag på racerbanan på Kinnekulle Ring 1996.

 


STREET-RACER. Under säsongen 1994 deltog Hans i Nordic Pro Street Cup med en Audi Quattro som placerade honom som vinnare i klassen ”Street”.
Foto: Hagen Hopp

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se