Bilbyggen e

Bilsport minns: Värsta epan!

Publicerad 2017-12-08

Det sägs att Epan är inkörsporten till bilhobbyn. Och visst, tittar vi på vad många ungdomar presterar så står det helt klart att många sen väljer att gå vidare – och gör det bra dessutom. En djupdykning i bildarkivet resulterade denna gång i ett antal byggen där man inte sparat på krutet. Det handlar om riktiga värstingar!

Text: Håkan ”Molle” Molin
Foto: Bilsports arkiv


DÄCKVINNARE. Mattias Bäcklund från Ekshärad lade ner tre års arbete på sin Volvo Duett. Vid köpet satt bakpartiet från Volvo 140 på plats. För skojs skull anmälde Mattias A-traktorn till en tävling där man kunde vinna fyra Falken-däck – om man visade upp det färdiga resultatet på Vallåkraträffen. Mattias var lycklig över att han vann, men hans far gillade inte att svara för transporten – 56 mil enkel resa!


GOTT STUK. Robert Danielsson från Trekanten såg på Epaträffen i Borlänge ett bygge han senare blev ägare till. En Duett med bakparti från en P1800 som ursprungsägaren Anders Persson i Helsingborg tagit hjälp av customikonen Sven Hansson att bygga om.
Foto 1986: Peter Törnqvist


TOG NYA TAG. Efter en kollision som resulterade i totalkvadd från frontplåt till torped beslöt ovan nämnda Robert Danielsson från Trekanten att visa sin styrka. Han skulle bygga den värsta Epan! Det tog sin tid då många problem dök upp. Men till slut fick han ett resultat som han var nöjd med.
Foto 1989: Bo Porshed


SAAB PÅ VOLVO. Ett murket träflak var skälet till att det hamnade ett frontparti från en Saab 99 i bakänden på den här Volvo Duetten. Stefan Nilsson drev bilverkstad i Asmundtorp och beslöt att hjälpa sin äldste son med ombyggnaden. Senare tog lillebror Jesper över bygget.
Foto 1994: Göran Svensson


SPORTBILSDRÖMMEN. Martin Bokelund från Ängelholm tog saken i egna händer och formade bakpartiet på sin Volvo Duett kring bakluckan från en Porsche 911. Stötfångaren plockades från en Porsche 944. Epan såldes senare till en entusiast i Tyskland. Det förvånar oss inte det minsta eftersom tyskarna älskar gamla Volvo-bilar.


BLÄNDANDE. Charles Jakobsson från Kungälv imponerade stort genom allt arbete han hade lagt ner på sin Volvo Duett. Charles markerade tydligt hur högt ribban skulle ligga redan 1982 då publiken på Bilsport Custom Show i Jönköping röstade fram Duetten som ”Sveriges Häftigaste Epa”!
Foto 1982: Anders Albinsson


PORSCHE-LOOK. Martin Bokelund från trakterna kring Ängelholm väckte stort uppseende på Vallåkraträffen 1986 med sin gula Volvo Duett. Bakpartiet hade han själv format kring motorluckan från en Porsche 911 med stötfångare från 944-modellen. Ett klart annorlunda ingrepp som resulterade i förstapriset på Vallåkraträffen 1986.
Foto 1986: Torbjörn Hansson


EN BILLIG VÄRSTING. Ett bygge i showklass så billigt som möjligt var målsättningen då Jerker Ekelund från Vimmerby drog upp riktlinjerna för sitt Epa-projekt. Jerker kallades på den tiden för ”Värsting”, något som senare kom att avspegla sig i det färdiga resultatet.
Foto 1985: Anders Albinsson


BAKHALT. Slicks i snö tillhör inte vanligheterna! Jörgen Johansson i Ingelstad fegade inte. Han köpte en Mazda B 2000 från 1979 till rätt pris. Karossen blev ordentligt masserad men det som verkligen stack ut i mängden var de 23 tum breda, mönsterlösa bakdäcken.
Foto 1987: Peter Törnqvist


MER VILD ÄN TAM. Thomas Eriksson från Tierp väckte sensation på Vallåkraträffen 1993 då han rullade in sin brutalt ombyggda Volvo PV. Drygt ett års arbete tillsammans med pappa Roland innebar sektionerad kaross från 1960 och ett sänkt tak från 1952 års modell.
Foto 1993: Per Karlsson


VILKEN UTMANING! Patric Jönsson i Trelleborg lyckades, efter mycket möda och stort besvär, korsa en Volvo Duett med en Pontiac Firebird -72. En inte helt lätt uppgift då välvda ytor skulle sammanfogas med plana. Men med stor envishet går det mesta.
Foto 1990: Göran Svensson

Fler artiklar ur arkivet:
Bilsport minns: Hans Dahlbäcks Audi RSR

Bilsport.se bilsport@bilsport.se