Bilbyggen e

Budkrig på projekt T-Gul

Publicerad 2019-07-03

Sist Bilsport skrev om vår älskade T-Gul i tidningen planerade vi använda den flitigt, men…
Den blev lite för fin.

Dessutom var det trångt i garaget. På sikt skulle T-Gul inte användas och få den omsorg den förtjänade. Någon läsare som känner igen sig?
Efter ett snabbt beslut anmäldes T-Gul, tillsammans med ett antal andra bilar i samlingen, till Bilweb Auctions sommarauktion. Försäljningen flaggade vi för här på hemsidan. Vid besiktningen fick T-Gul maxbetyg för skick, så nära nyskick en 25 år gammal bil kan hålla, och värderingen landade i ett bedömt pris mellan 150-190.000 kronor.

Buden haglade in! När det nått 220.000 kronor var två, ytterst motiverade budgivare kvar.
– Jag hade en T5-R för 20 år sedan och ville verkligen ha en igen. Men det har blivit svårt att hitta fina exemplar, och i Finland är de väldigt sällsynta, säger Tim Olin.
Tim är hemmahörande i Åbo, men befann sig på semester i Ibiza när ett tips från en finsk motorjournalist trillade in som sms med tillhörande länk till auktionen.
– Jag gick in direkt, men det blev en kamp. Sju, åtta bud fick jag nog lägga, men jag hade bestämt mig.
Slutbudet landade på 301.000 kronor!
– Jag samlar på bilar, främst speciella modeller från 80- 90-tal, moderna klassiker, som var aktuella när jag själv var ung entusiast, förklarar Tim

T-Gul blir Tims första Volvo, faktiskt hans första svenska bil, men han söker med ljus och lykta efter en till: en Saab 900 Turbo Cabriolet av första generation. Men först ska han njuta T-Gul.
– När jag kommer hem från semestern ska jag köra finska sommarvägar med den, och nästa år igen, och nästa kanske. Precis som för 20 år sedan.
Tim har också en hälsning till alla som vill se bilen igen:
– Välkomna till Oves Garage i Åbo, där delar den lokal med ett stort antal bilar, allt från lite speciella utföranden av vardagsklassiker från förr till supersportbilar, hälsar Tim.

T-Gul har hamnat i goda händer. Det känns mycket bra, men för oss på Bilsport har försäljningen dock medfört ett bryderi.
Vad ska vi nu ha för finare bil att använda i tjänsten? Som inte är för fin?
En kombi såklart. Kanske lite modernare?
Vi får tänka till och återkomma.


Johan Ringshagen

bilsport@bilsport.se