Motorsport e

Citroën C3 WRC debuterar

Publicerad 2016-12-22

Nu är Citroën tillbaka med fabriksstall i WRC-cirkusen, och en helt nyutvecklad bil som man jobbat med sedan de nya reglerna blev kända i april 2015.

Den baseras på nya C3 och har varit en väl dold hemlighet eftersom gatbilen ännu inte hade presenterats under arbetets gång. Bilen homologiserades först den 13 december av FIA. Det är första rallybilen från Citroën som baseras på en femdörrarsbil, men bakdörrarna är förstås borttagna på tävlingsbilen och den är 55 mm bredare med all aerodynamik.

Effekten ligger på 380 hk ur den nya 1,6-liters turbomotorn – högre än man tidigare tillåtit. I nya reglementet får man också återigen ha en ställbar mittdifferential.

Debuten sker i Monte Carlo 19-22 januari med förarteam bestående av Kris Meeke, Craig Breen, Stéphane Lefebvre och Shejk Khalid Al Qassimi.

Tekniska data
Motor: Citroën Racing GRE 2017. 1,6 liter turbo
Max effekt: 380 hk vid 6000 rpm
Max vridmoment: 400 Nm vid 4500 rpm
Litereffekt: 237 hk/liter
Ventilsystem: Fyra ventiler per cylinder drivs av två kuggdrivna kamaxlar
Bränslesystem: Direktinsprutning med system från Magneti Marelli
Drivning: Fyrhjulsdrift med hydrauliskt manövrerad mellandifferential
Växellåda: Sexväxlad sekventiell
Differentialer: Fram och bak mekaniska diffspärrar
Bromsar: Fram: Ventilerade skivor 370 mm (asfalt) 300 mm (grus). Vattenkylda bromsok (asfalt) Bak: Ventilerade skivor 330 mm (asfalt) 300 mm (grus)
Hjul: Asfalt 8×18 tum. Grus och snö 7×15 tum
Längd/bredd/hjulbas: 4128/1875/2540 mm
Vikt: 1190 kg (minimum)/1350 kg med besättning


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se