Motorsport e

Dags för South Swedish Rally

Publicerad 2019-05-27

Säsongens första SM-deltävling i rally kördes sista helgen I januari, i trakterna kring Ludvika. Nu har förare och team haft ett fyra månader långt uppehåll inför barmarkssäsongen som drar igång kommande helg. Det handlar om legendariska South Swedish Rally, i år med start och mål i Älmhult.

Årets SSR är det 44:e i ordningen. Men efter 2017 års South Swedish Rally hördes domedagsprofetior om att det inte skulle bli någon mer tävling.

– Dels på grund av dålig ekonomi, men också på att många var negativa och bara såg svårigheter. Jag har å andra sidan en inställning att jag aldrig vill bli tvåa. Vi i Älmhults MK hade rally-SM 1986 och ända sedan dess har jag velat ha tillbaka SM-status till vår tävling, avslöjar Anders Martinsson, tävlingsgeneral.

– Vid ett tillfälle, när jag själv tävlade på elitnivå, sa jag det till en representant för SBF. Men fick genast mothugg med motiveringen att det inte fanns hotell i Älmhult.

Det där har legat och gnagt i Anders i många år och när en viss möbeljätte i kommunen öppnat hotell och SSR behövde en uppfräschning såg han möjligheten.

– Jag har åkt tävlingen många gånger men även varit med i organisationen, bland annat som banchef.

Högt uppsatt mål

Anders visste att det knappast skulle gå att driva ett arrangemang av South Swedish Rallys dignitet utan support från kommunen och kontaktade Älmhults nye kommunchef. Denne hade tidigare haft samma roll i Ljungby och sett hur positivt SSR påverkade samhället.

2018 genomfördes SSR för första gången i Älmhult och fick mycket beröm, inte minst för vägarna.

Nu har tävlingsorganisationen med Martinsson i spetsen målet att SSR ska vara Sveriges bästa grusrally.

Att ”bara” genomföra en tävling rakt av är inte aktuellt.

– SM är det finaste mästerskapet vi har och så måste det också behandlas, både på högsta SBF-nivå och av arrangörer och media. Därför är det bland annat viktigt att skapa bra kringarrangemang.

Detta gör SSR med sin publiksträcka i Millebygden på fredagskvällen. Förra året kördes sträckan två gånger och lockade enligt Anders bortåt 5.000 åskådare. I år planeras sträckan om, blir längre och ska köras en gång som rallyvarvlopp. Detta och med genomtänkta publikplatser där besökarna kan se bilarna upp emot fyra gånger hoppas Anders ska locka ännu fler åskådare i år.

– På den sträckan erbjuder vi mat, dryck, speaker, suveräna publikområden. Därför tar vi separat entré där och skapar en unik möjlighet att se rally på nära håll, även för de som inte har sporten som grundmurat intresse. Självklart är detta viktigt även för rallyts ekonomi.

Över 100 ekipage

Årets South Swedish Rally mönstrar ett gediget startfält på 109 tävlande ekipage i fyra olika klasser.

Striden om totalsegern väntas stå mellan dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, VW Polo och Patrik Flodin, Skoda Fabia R5. Men det finns fler som kan blanda sig i och hugga bland topptiderna.

I särklass största klassen är publikvänliga Trimmat 2WD med hela 55 anmälda team. Här får åskådarna se skickliga förare och kartläsare i bilar som Volvo 940, Toyota Corolla, VW Golf och BMW M3, bland många andra. I den här klassen är det omöjligt att spå vem som kommer att vinna. I alla fall tio av de anmälda har klar kapacitet att stå högst på prispallen på lördag kväll.

South Swedish Rally 2019 har start och mål vid IKEA i Älmhult.

På fredag, 31 maj, körs en publiksträcka vid Millebygden och på lördagen avgörs tio sträckor i omgivningarna kring Älmhult.

De tävlande återvänder tre gånger mitt på lördagen till serviceplatsen vid IKEA och där kan åskådarna komma teamen riktigt nära.

Rally-SM 2019

25-26 jan, Bergslagsrallyt, Ludvika

31/5-1/6, South Swedish Rally, Älmhult

14-15 juni, Gästabudstrofén, Nyköping

16-17 aug, Kolsvarundan, Kolsva

6-7 sep, East Sweden Rally, Linköping

27-28 sep, Rally Blekinge, Karlshamn

FOTO: MIKAEL JOHANSSON

Bildtext: På bilden utnyttjar Per-Arne Ljung, Hofors MS, och hans kartläsare Kjell Andersson hela vägen under South Swedish Rally 2016. Då var start och mål i Karlskrona.

 


Mikael Johansson

bilsport@bilsport.se