Nyhett e

Det familjevänliga monstret

BMW har inte gjort det: byggt en M3 Touring. De har inte byggt en M3 med V10 heller.
Det sistnämnda har flera eftermarknadstuners gjort, men en M3 Touring har inte synts till ännu. I synnerhet inte en med M5-spis.
Nu har V10-specialisterna Manhart Racing sett till att modellen existerar. Åtminstone i ett exemplar.

Publicerad 2009-10-14

En eftermarknadstuner som skramlat rejält med sina verktyg under hösten är Manhart Racing från tyska Geilenkirchen.
Först presenterade de roadstern BMW inte vågade bygga: en Z4 av föregående generation (E85) med en V10 från BMW M5 under huven. Kort därpå kunde de visa en M3 Coupé (E92) som fått en liknande transplantation och med SMG-låda från donatorbilen. Roadstern hade en motor och drivlina från M5 av USA-spec, med manuell växellåda.
Redan nu bör mönstret framträda. Manharts specialitet är att plantera BMW:s V10 i modeller som inte begåvats med det från fabrik.

Omfattande bygge
Antagligen siktar det tidigare relativt okända företaget på en storslagen debut på Essen Motorshow i slutet av november, för nu kommer deras tredje bil denna höst, och det är deras mest omfattande bygge så här långt: en M3 Touring – med V10.
Bygget är baserat på en ”normal” E91 vilken byggts om till M3-utförande både med avseende på kaross och viss M-specifik teknik, främst gällande styrning och hjulupphängningar, men också andra detaljer som exempelvis bränsletanken.
Fram kommer skärmar, stötfångare och motorhuv direkt från M3 sedan (E90). Backspeglar och sidokjolar är också M3 original medan bakre stötfångare och skärmbreddare customtillverkats i M3-stil.
Precis som i Manharts M3 Coupé har motor och transmission från M5 (E60) transplanterats. I stort sett handlar det om en motor i originalutförande, inklusive styrsystem och elsystem.
Avgassystemet är specialtilverkat av HJS med två 200-cells racingkalalysatorer. Toppeffekten uppges till 550 hk.
Priset för en konverterad bil uppger de hamnar i trakten av 120.000 Euro. Hur dyrt det blir styrs helt av hur kunden väljer att merutrusta sin bil. Det går även att få en bil man redan äger konverterad till V10.

Siktar på USA?
Manharts signum är en förhållande originalnära stil där förädling sker med BMW original reservdelar och tillbehör i första hand, kompletterat med komponenter från välkända specialister på eftermarknaden.
Bilstein PSS10 coiloverdämpare är ett exempel som går igen från deras två tidigare presenterade demokonverteingar.
Precis som till coupén har mycket av inredningen uppgraderats med hjälp av originaltillbehör ur bland annat BMW Performance-linjen.
Bromsarna är dock av amerikanskt eftermarknadsursprung liksom fälgarna: Stop Tech och RÄD Forged.
Kanske är det snarare SEMA Show i Las Vegas i början på November Manhart planerar sin egen mässdebut?

Snabba fakta
BMW M3 E91 5.0 V10 SMG
Kaross: M3 E90 stötfångare, framskärmar motorhuv, trösklar och backspeglar. Bakre stötfångare och skärmbreddare customtillverkade i M3-stil.
Motor: S85B50 5,0-liters V10 från M5 E60, omprogrammerad styrelektronik med borttagen toppfartsspärr, skräddarsytt avgassystem i rostfritt stål med två 200-cell HJS katalysatorer och fyra 86-mm slutrör. Bränsletank från M3 E90.
Effekt: 550 hk.
Transmission: 7-växlad SMG från M5 E60, axlar från M3 E90 och M5 diffbroms.
Chassi: Bilstein PSS10 coilover, styrstag från M3 E90.
Bromsar: Stoptech Sport Trophy Kit med 6-kolvs ok och 380-mm sivor fram, 4-kolvs och 355 mm bak.
Fälgar: RÄD Monza tredelade 9,5×20 tum ET20 fram och 10,5×20 ET20 bak,
Däck: Hankook Ventus S1 Evo, 255/30ZR20 fram och 295/25ZR20 bak.
Inredning: BMW Performance sportstolar i läder och Alcantara, baksätet omskräddat för att matcha framstolarna, dörrsidor och innertak omklätt i Alcantara. BMW Performance ratt med display.

Mer om Manhart Racings tidigare V10-konverteringar på:
www.bilsport.se/news.php?id=72927 Fler BMW med V10
www.bilsport.se/news.php?id=71761 Roadstern BMW inte vågade bygga


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se