Racingbloggen e

DTM och Super GT gör gemensam sak på Hockenheim

Publicerad 2019-10-04

Installerad i pressrummet på Hockenheim den här helgen för den stora DTM-finalen. Vädret är ingen höjdare, tvärt emot hur det brukar vara här vid den här tiden på året – men det finns betydligt mer intressanta saker än så att hålla ögonen på här nere.

Den stora snackisen är sammanförandet av DTM och den japanska motsvarigheten Super GT, som nu efter år av samtal för första gången lyckats få till en gemensam tävling. Tre Super GT-bilar – en vardera från de tre tillverkarna Honda, Nissan och Lexus – finns på plats här i depån och kommer att göra det ordinarie fältet sällskap i båda helgens två race (samt förstås i samtliga övriga pass).

 

Button och Cassidy till start

Det stora affischnamnet är Jenson Button, som kör Hondas NSX och är regerande Super GT-mästare. Button, 2009 års världsmästare i Formel 1, är den ende av gästförarna som kör båda racen i helgen. Nissan och Lexus alternerar sina respektive bilar mellan två förare. Tsugio Matsuda kör lördagsracet för Nissan innan han lämnar över till Ronnie Quintarelli på söndagen, medan Lexus inleder med Ryo Hirakawa och avslutar med Nick Cassidy.

Super GT-förarna på Hockenheim

Det här är det senaste steget i ambitionen att förena DTM och Super GT och, på sikt, skapa ett uniformt internationellt mästerskap. De båda serierna delar sedan i år samma tekniska reglemente – döpt till Class One – med turboladdade tvålitersmotorer på drygt 600 hästkrafter (underbart ljud, för övrigt) och närmar sig sakta men säkert varandra allt mer.

Det återstår dock några centrala skillnader mästerskapen emellan. Tävlingsformatet skiljer sig till exempel markant: DTM kör timslånga sprintrace utan förarbyten, medan man i de betydligt längre Super GT-loppen delar upp körningen mellan två förare. I Japan råder också ett hårdfört däckkrig mellan olika fabrikanter medan man i DTM tävlar på enhetsdäck från Hankook. Det här blir för övrigt en viktig variabel här på Hockenheim i helgen, där samtliga bilar – inklusive Super GT – kör på Hankook-däck.

Ingen av Super GT-bilarna kommer att få tillgodoräkna sig några poäng i helgen. De har heller inte tillgång till DRS eller push-to-pass, vilket DTM-bilarna är utrustade med.

Av fredagsträningen att döma får Super GT-fältet svårt att utmana om några toppresultat den här helgen, men är faktiskt långt ifrån avhängt. Button avslutade dagen som bäst av Super GT-förarna på 15:e plats av 21 startande, men förhållandena har varit svårbedömda med växelvis regn, växelvis upptorkande. Det ska bli intressant att se hur morgondagen, med helgens första kval och race, avlöper.

 

Ett experiment

Det bör poängteras att det vi ser på Hockenheim i helgen alltså är ett experiment. Syftet är helt enkelt att testa hur pass kompatibla mästerskapen är just nu – en process som sedan når nästa fas när DTM i sin tur åker över till Japan och Fuji Speedway för det event man valt att kalla ”Fuji Dream Race” i november. Där kommer både Audi och BMW att köra med en kombination av sina ordinarie DTM-förare plus ytterligare några välkända namn (däribland Alex Zanardi), medan Aston Martin valt att stå över för att istället rikta sina krafter mot 2020.

Jenson Buttons Honda NSX

 

Anderstorp väl emottaget

Det har också varit kul att se hur DTM-depån har reagerat på beskedet att mästerskapet nästa år förlägger en deltävling i svenska Anderstorp. Det dröjde inte många minuter efter ankomst innan kollegor och andra bekanta kom fram och gratulerade (som svensk får man helt enkelt suga åt sig); det känns som att alla ser fram emot besöket i Småland nästa sommar. Detsamma kanske inte kan sägas om den nyligen presenterade deltävlingen på nya Igora Drive i Ryssland, som ska köras två veckor innan Anderstorp, men det är en annan historia…

Joel Eriksson avslutade för övrigt dagens fria träning på 14:e plats. Skåningen fick dock sitt flygande varv avbrutet av en fas där arrangörerna passade på att generalrepetera säkerhetsbilsproceduren, och säger själv att han överlag haft en bra känsla i sin BMW M4 idag.

Den som vill kolla in helgens DTM-final gör det med fördel på YouTube. Båda racen streamas live med start 13.30 på lördag respektive söndag. Även de båda kvalen direktsänds.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se