Notis e

Effektstinn läsning i Bilsport 12

Publicerad 2019-08-16

Amazaab eller Saabazon?
Kim Bödtker har inte funderat så mycket över vad han kallar sin bil. Det är helt enkelt en Volvo Amazon från 1964 – med en Saab T5 B206 frustande i motorrummet.

Och även om starka motorer alltid är av framträdande betydelse i Bilsport är det är mer motoreffekt än vanligt i Bilsport 12.
Rent obeskrivligt mycket.

Att nya Focus ST, som provkörs, nu har 280 hk är en parentes i sammanhanget motoreffekt, för resten av tidningen utgörs av ett stort Street Week-block som omfattar rapport från den populära dragrace-endurot samt separat reportage om Karlssons BMW Z4 med Nissan RB26-maskin från Skyline GT-R samt Micke ”Slaktarn” Hanssons 90-talstraditionella Chevelle och slutrapport på Robert Rejholts CamaRRo.

Personporträttet av gitarrbyggaren, styrkelyftaren och chassisnillet Göran Malmberg bidrar indirekt då hans legendariska Pantera givetvis har en en given plats i storyn.

Den är fortfarande ett projekt med ännu obyggd motor, men vad sägs om en 27-liters Rolls-Royce Merlin V12 som bedöms kunna ge en sisådär 2.500 hästar med överladdning? Den sitter i Daniel Werners Ford Interceptor!

Projekt Barra lovar också bli allt annat än muskelsvag när den står klar, och i Bilsport 12 vävs elsystem, motorstyrning och bränslematning ihop.

Och så har vi ju motorsportblocket som alltid innehåller dragracing på elitnivå där motoreffekten också räknas i tusental, samt en titt på racerbilarna i den för svensk del högaktuella Indycar-serien i USA, där Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson tävlar med 2,2-litersmotorer som utvecklar runt 650-750 hk.

Det och mer i Bilsport 12.
I butik Nu!


Johan Ringshagen

bilsport@bilsport.se