Nyhett e

Efterträdaren till McLaren F1

Publicerad 2019-06-27

McLaren F1 är hyperbilsikonen entusiastiska petrolheads världen över fortfarande anser är oövertäffad. Och konstruktören bakom den, Gordon Murray, tycker det är på tiden att den får en värdig efterträdare i form av den ultimata analoga körupplevelsen. Den heter T.50 och juni släpptes en skiss samt en grundläggande teknisk specifikation.

Vid första anblicken förefaller T.50 vara väldigt lik den 27 år gamla hyperbilsikonen.
Den blir liten och lätt – mindre än en Porsche 911 och blott 980 kilo tung. Motorn, en V12 tillverkad av Cosworth har 12 cylindrar och utvecklar 650 hk utan överladdning, vilket är snarlikt F1. Utöver det är T.50 även tresitsig med föraren sittande i mitten och byggd för att vara en väl fungerande grand tourer, med dräglig komfort och plats för bagage.

Skillnaden är att motorn nu är på 3,9 liter istället för sex, samt utgör en bärande del i kolfiberchassit. Dessutom varvar den 12.000 rpm!
Växellådan är också ny, tillverkad av Xtrac, och fortfarande manuell med tre pedaler och H-mönstrad. Aeron är vidareutvecklad med aktiva element under bilen som styr luftströmmarna under bilen för stabilitet och kvickhet, samt en 400 mm fläkt som suger bilen mot marken.

– Fokus ligger på den kompletta och ultimata, förarfokuserade körupplevelsen, inte hästkrafter eller toppfart, säger Gordon Murray. Precis som i fallet med F1 har vi inga specifika mål för acceleration, toppfart eller varvtider. F1 var snabb för att den var liten och lätt. T.50 kommer också att erbjuda köregenskaper och prestanda som är utom räckhåll för konkurrenterna främst för att den är lätt.

100 bilar ska tillverkas. Till ett pris som börjar norr om 2 miljoner – brittiska pund. Plus moms.

Fakta Gordon Murray Automotive T.50
Body type: Two doors, three seats, Grand Tourer Supercar, Rear mid-engine.
Engine: Cosworth-GMA, V12 N/A twin-cam, 3,980cc 65° 48 valves, variable valve timing. Max engine revs 12.100 rpm, Dry sump lubrication
Weight: 980kg
Length: 4,380mm
Width: 1,850mm
Maximum power: 650hp
Maximum torque: 450Nm
Transmission: Bespoke lightweight six-speed transmission, Limited-slip differential, Lightweight clutch, no flywheel, Gun-drilled drive shafts, rear wheel drive
Chassis and body: Primary structure handmade sandwich-panel carbon monocoque, including semi-structural powertrain utilising high-modulus adhesive, Carbon composite body panels Central driving position – three seats, Rod / operated rising rate; double wishbone; anti-roll bar front suspension,
Rod / operated rising rate; double wishbone – inclined shear axis; powertrain mass damper rear suspension.
Brakes: Carbon-ceramic discs Aluminium floating disc bells, Monobloc light alloy calipers, Low boost assist / ABS
Steering: LSPA rack and pinion
Wheels: Forged light alloy
Aerodynamics: Active ground-effect with full-width diffuser and fan-assisted underbody airflow – brake balance foil


Johan Ringshagen

bilsport@bilsport.se