Nyhett e

Elvis Häggblom världsmästare – spelade 167,5 dB

Publicerad 2017-10-17

Det här slår allt, jublar Elvis Häggblom som sedan ungefär 12 års ålder varit helt insnöad på billjud. När han och team LW Audio deltog i VM i Italien för två veckor sedan blev han Europamästare och tog världsrekord i dB-dragracing med sitt bygge som pumpade ur sig öronbedövande 167,5 dB.
– Det är en ganska genomarbetad bil. En Fiat Panda med 340 kilo asfaltsmatta och kanske 6.000 timmars jobb bakom, berättar han.
Två slutsteg på 35.000 watt styck hjälper till, liksom en 18-tumsbas.

Elvis klass heter Super Street No Wall, och ingen annan har spelat högre än honom. Han blåste två rutor under finaltävlingen, slutade på 167,5 dB och körde en andra omgång på 167,4. Allt inför ögonen på Wayne Harry som driver hela db-dragracingcirkusen i USA. Grekerna som historiskt sett är hopplöst svåra i de här sammanhangen grät när de rullade ut sin förlorarbil ur hallen.

Siffrorna räckte till seger, men det var en lång väg dit.
– Jag hade inga basar när vi körde ner, jag hade spelat sönder dem. Och jag visste inte om slutsteget funkade heller. Jag fick helt nya som inte ens kommit ut på marknaden och byggde en ny bas några timmar innan kvalet. Det stank lim när vi skulle tävla!

Tillverkarna av slutstegen ser tävlingen som ett oerhört viktigt tillfälle att visa upp vad de kan, och de flög upp tekniker från Brasilien för att bygga om slutstegen i Elvis bil.
– De la ut galet mycket pengar för att få allt i rullning, berättar han.
Även basen han fick byggd är specialtillverkad i detalj, med interiöra delar gjutna i kolfiber för att vara hårdare och lättare än allt annat. Batterierna i bilen kommer från en Toyota Prius; 178 stycken seriemonterade som normalt ska vara på 7,2 volt styck. Men Elvis har upptäckt att de går att ladda upp emot 16,6 volt. Nackdelen är väl att de skulle kunna bli aningen mer explosiva i de nivåerna – men du vet vad som sägs; det finns inga genvägar!
– Jag kan anpassa volten perfekt så det matchar luftfuktighet och sånt. Jag skulle kunna skriva en bok om bara det, berättar han och skrattar.

Elvis första projekt var en postlåda som han som tolvåring byggde baslåda av, på en cykelkärra efter mammas cykel. Det har en del sen dess, och killen som lusläste Backes frågespalt i Bilsport tidigt 90-tal utan och innan är numera innehavare av ett världsrekord. Det kan säkert bli fler – Elvis har inte tröttnat på billjud. Kanske är det nu det börjar på riktigt?

Ljudliga fakta
2 st slutsteg SD35K EVO2 från Sound digital som lämnar 35.000 w styck.
1 st DD Z18″ med kolfiberdelar tillberkade av Dennis Dreddan Andersson.
178 batterer från Toyota Prius laddade till 16,6 Volt.
Stereovikt ca 700 kg
Sponsorer:
Lw Audio
Mekonomen märsta
Touch by u
Sound digital
Ai group
TTR Racing
Dennis Andersson

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se