Nyhett e

En ny Koenigsegg – möt Jesko!

Publicerad 2019-03-05

På bilsalongen i Genève tidigare idag drogs skynket av. Efter en längre tids ryktesspridning – skulle det bli en elbil? – ser vi Koenigseggs nya modell Jesko, en efterträdare till Agera RS.

För att ta namnet först: Jesko är Christian von Koenigseggs far. Han har varit med från starten och förtjänar helt klart att få sitt namn på en Koenigsegg-bil.

Jesko (bilen, alltså) är inte eldriven som det har spekulerats om. Istället är det den numera bekanta dubbelturbo-V8:an som har omarbetats med ny plan vevaxel, nytt insugssystem, större turboaggregat och mycket annat. För att återgå till vevaxeln väger den bara 12,5 kg, vilket enligt Koenigsegg är rekordlätt bland vinkelåttor i produktion.

På vanlig mackbensin lämnar V8:an 1.280 hästkrafter. Tankas det däremot E85 ökar effektsiffran till hela 1.600 hk, enligt tillverkaren.

En 9-växlad flerkopplingslåda har tagits fram av Koenigsegg själva. Istället för som i en dubbelkopplingslåda där nästa växel ställs i beredskap, kan den här gå direkt från exempelvis sjunde till fjärde växeln när situationen så kräver.

Allt som allt väger Jesko 1.420 kg, men Koenigsegg nämner inga prestandasiffror i pressreleasen. Det finns garanterat mycket mer att berätta om nya Koenigsegg Jesko, och vad som är på gång hos biltillverkaren i Ängelholm, och det återkommer vi till i Bilsport nr 5.


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se