Racingbloggen e

Felix och Marcus smidigt igenom första Indy 500-testet

Publicerad 2019-04-25

Igår drog uppladdningen igång på allvar inför Indy 500, årets på många sätt allra största motorhändelse med två svenskar till start för första gången. Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson fanns båda på plats på Indianapolis Motor Speedway för en öppen testdag, där hela IndyCar-fältet tog den klassiska ovalen i besittning men där mångas ögon främst riktades på den så kallade rookieorienteringen med årets nykomlingar i fokus.

IndyCar arrangerar traditionsenligt en särskild rookietest inför Indy 500 för de förare som aldrig kört det berömda loppet förut. Årets ”rookie orientation” ägde alltså rum igår (onsdag), och både Felix och Marcus uppfyllde – helt som väntat – de påtalade kraven. För att bli godkänd för vidare aktiviteter i Indianapolis under tävlingsmånaden i maj måste alla rookies visa sig kapabla att hantera de extrema hastigheter som Indy 500 förknippas med, och detta sker i en gradvis ökande farttrappa.

Felix och Marcus, liksom de två övriga nykomlingarna Colton Herta och Santino Ferrucci, hade inga problem att passera de stipulerade gränserna och får därmed naturligtvis fortsätta att slåss om en av de 33 startplatserna i racet den 26 maj.

Snabbaste rookie på gårdagens test var nyss nämnde Herta, som också är den av nykomlingarna som har mest erfarenhet av ovalracing. Den unge amerikanen vann bland annat just på Indianapolis i supportklassen Indy Lights förra året, och noterades igår för en snittfart på 226.108 mph – eller 363.8 km/h – runt det fyra kilometer långa varvet.

Felix Rosenqvist var näst bäst av debutanterna och därmed också den som öppnade Indy 500-äventyret starkast av svenskarna. Felix snittade på drygt 358 km/h i sin Ganassi-bil, medan Marcus Ericsson – liksom Ferrucci – var en bit där bakom på 354 km/h.

Marcus Ericsson på gårdagens test

Det här var första gången som både Felix och Marcus tog sig an mäktiga Indianapolis Motor Speedway i en IndyCar-bil. Felix tävlade dock på den världskända ovalen i Indy Lights säsongen 2016 och kan alltså luta sig mot viss tidigare erfarenhet.

Både Felix och Marcus inrapporterade positiva tongångar efter gårdagens test, där de förvisso blev lite störda av det tidvis ihållande regnet – som kostade värdefull körtid – men ändå i slutändan fick gjort det de skulle.

Samtidigt som rookiegänget körde igår också de förare som förvisso inte är nya i gemet, men som ändå behöver friska upp minnet lite efter en tids IndyCar-frånvaro. Här fanns (ironiskt nog) den trefaldige Indy 500-vinnaren Helio Castroneves, som föga förvånande direkt kom upp i fart, men också Fernando Alonso.

Alonso, som körde loppet för två år sedan och som återvänder den här säsongen i ett försök att fullborda sin Triple Crown (seger i Monacos GP, Le Mans 24-timmars och Indy 500), hade dock en hel del problem. Hans McLaren Chevrolet drogs med ett elfel, vilket i kombination med kraftiga förseningar (orsakade av regnet) betydde att han bara hann med 29 varv.

Faktum är att Alonso inte lyckades genomföra det antal varv som krävs för att bli godkänd för start. Spanjoren måste nu avverka ytterligare 10 varv i en fart på minst 215 mph när nästa test äger rum på IMS den 14 maj – men det kommer förstås bara att vara en formalitet.

Struligt Indy 500-test för Alonso och McLaren

Snabbast totalt igår var Takuma Sato, som körde i den första gruppen där de mest erfarna rävarna höll till. Sato – som vann Indy 500 för två år sedan – noterade 226.993 mph (365.3 km/h).

Se höjdpunkterna från testdagen i Indianapolis här.

IndyCar kommer att gå emellan med ett race på road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway den 11 maj – egentligen mest ett PR-trick för att ytterligare bygga upp hypen inför Indy 500 – men därefter är det fullt fokus på ”The Greatest Spectacle of Racing” under hela återstoden av maj månad.

 

Premiärdags för Linus Lundqvist och Jimmy Eriksson; WTCR på plats i Ungern

Svenskkollen inför den stundande helgen bjuder på en blandning av premiärnerv och touring car-bataljer. Linus Lundqvist, vårt stora framtidshopp som i fjol vann brittiska Formel 3, inleder sin säsong i Euroformula Open här nere på Paul Ricard där jag själv befinner mig i skrivande stund. Fältet består av 21 bilar som under torsdagen testar för fullt, med fortsättning i form av fri träning i morgon och två kval/race senare i helgen.

Euroformula Open är en av få formelbilsserier som gått stärkta ur vinterns Formel 3-debacle, som jag skrev om i senaste inlägget, och Linus kommer att bjudas på hårt motstånd från stora etablerade toppteam som Carlin och Motopark. Bilarna är desamma som använts i den numera nerlagda EM-serien för Formel 3 under flera år; kanske världens bästa juniorracingbil när det kommer till att utbilda en ung förare.

Linus Lundqvist redo för premiär

På tal om Motopark; deras tidigare Formel Renault- och Formel 3-förare Jimmy Eriksson är också han i premiärtagen den här helgen. I Jimmys fall är det Oschersleben (ett sammanträffande nu när jag tänker på det, men det är faktiskt där Motopark är baserade…) och ADAC GT Masters som gäller. Jimmy har fått en kanonchans med det gamla mästarstallet Zakspeed i år och det ska bli mycket intressant att se vad han kan prestera tillsammans med nyblivne teamkamraten Jeroen Bleekemolen. Det är en föraruppställning som kan räcka långt – men med hela 31 bilar av åtta olika modeller och från 19 olika team på gridden råder det knappast någon brist på motstånd där heller.

Både Euroformula Open och ADAC GT Masters livestreamas för övrigt på respektive mästerskaps YouTube-kanal.

I Ungern är det samtidigt dags för deltävling två av WTCR, ett mästerskap som verkligen är råstarkt i år. En fantastisk team- och föraruppställning har visat att beslutet att skrota gamla (och dyra) WTCC till förmån för TCR-reglementet har burit frukt. Thed Björk och svensk-kinesiska Cyan Racing Lynk & Co är i ledning i tabellen efter premiären i Marrakesh för tre veckor sedan.

Låt oss se vad Björk, liksom våra övriga två WTCR-svenskar Johan Kristoffersson och Daniel Haglöf, kan ställa till med på Hungaroring.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se