Racingbloggen e

FIA levererar besked om F3-VM i Macau – negativt för svenskhoppen

Publicerad 2019-07-04

Internationella bilsportförbundet, FIA, har idag officiellt bekräftat att VM för Formel 3 kommer fortsätta äga rum på gatorna i Macau – men med den nya generationens bilar.

Det är ett besked som kanske för den oinvigde inte är alltför spektakulärt. F3-VM, eller FIA F3 World Cup som tävlingen formellt heter, fortsätter att köras på samma bana och för samma kategori som tidigare – men i realiteten betyder det samtidigt att en ny era fasas in i det klassiska gatloppet.

Det har hänt mycket i Formel 3-klassen under det senaste året. Den länge så populära EM-serien – som 2015 vanns av Felix Rosenqvist och där Joel Eriksson 2017 slutade tvåa bakom Lando Norris – har lagts ner till förmån för FIA:s nya officiella F3-mästerskap, som i sin tur ersätter gamla GP3 i supportprogrammet för Formel 1. Samtidigt introducerades en helt ny bil, mer besläktad med GP3 än med det tidigare F3-chassit.

Det är denna nya biltyp som kommer att användas i Macau från och med årets upplaga, som körs den 14-17 november. Det innebär att team som inte tävlar i nya F3, och som därför inte köpt någon sådan bil, inte kommer kunna komma till start i Macau.

 

Bakslag för Sverige (och Japan)

Ur svensk synvinkel är detta ett bakslag för chanserna att få blågul representation i F3-VM i vinter. De två förare som karriärmässigt står närmast ett möjligt deltagande är Joel Eriksson, som kört Macau tre gånger och tog silver i fjol, och Linus Lundqvist som för närvarande tävlar i F3-serien Euroformula Open (där den gamla bilmodellen används).

Erikssons eventuella Macau-planer är dock starkt kopplade till det tyska stallet Motopark, som han tävlade för under hela sin formelbilskarriär innan han tog steget till DTM förra året. I fjolårets tillfälliga F3-comeback i Macau var det också Motopark han körde för, under en succéhelg för teamet där man kammade hem en dubbel med Dan Ticktum som etta och Eriksson som tvåa.

Joel Eriksson, Macau GP 2018

Problemet här är bara att Motopark – alltså de regerande världsmästarna i kategorin – märkligt nog fick avslag på sin förfrågan att äntra nya Formel 3 under vinterns ansökningsprocess. Teamchefen Timo Rumpfkeil reagerade omedelbart och vände istället blickarna mot Japan – där Motopark nu driver bilar i det nationella F3-mästerskapet samt i Super Formula.

Motopark tävlar också vidare med den gamla F3-modellen i Euroformula Open (som konkurrent till Linus Lundqvist) och har dominerat mästerskapet så här långt i år.

För Lundqvists del är Macau-situationen liknande. Han tävlar för det brittiska stallet Double R Racing, vars F3-flotta i likhet med Motopark består av den gamla Dallara F317-typen. Vare sig Double R eller Motopark kan därmed komma till start i Macau i år.

Faktum är att dagens Macau-besked – även om det varit känt bakom scenerna ett tag – är särskilt kännbart för Lundqvist. I hans kontrakt med Double R är Macau faktiskt inkluderat, förutsatt att den gamla biltypen hade fortsatt att användas som förut. Nu faller den möjligheten bort.

Linus Lundqvist

 

Både Eriksson och Lundqvist kan förstås se sig om efter alternativa möjligheter hos andra team om de verkligen vill göra en satsning på Macau, men chanserna till svenskt deltagande har definitivt minskat.

Vi har haft svenskt på gridden i Macau varje år sedan 2008. Rickard Rydell (1992) och Felix Rosenqvist (2014 och 2015) är de enda svenskarna som vunnit den mytomspunna tävlingen.

Beslutet att använda de nya bilarna drabbar också Japan, ett land som historiskt varit mycket viktigt för marknadsföringen av Macau som event i Asien. Den inhemska japanska F3-serien använder fortsatt den äldre biltypen, vilket utestänger alla de japanska teamen från Macau. Det, mer än något annat, kan få konsekvenser framöver.

Joel Eriksson tävlar för övrigt i helgen i DTM på Norisring, medan Linus Lundqvist å sin sida befinner sig på Hungaroring för säsongens femte deltävling i Euroformula Open. Här i Budapest är också undertecknad på plats. Värt att notera så här innan helgen drar igång är att Carlin-teamet har kallat in sin Formel 2-förare Nobuharu Matsushita (som vann feature racet i F2 på Red Bull Ring i lördags) för att hjälpa till att utvärdera sitt EFOpen-projekt. Det ska bli intressant att se vad han kan göra.

Idag torsdag körs fyra timmars inofficiella tester (14.00-18.00) innan tävlingarna drar igång på riktigt med officiell träning i morgon. Linus Lundqvist kommer till start med en nyligen genomgången motor och hoppas kunna slåss om pallen i båda helgens två race (som för övrigt streamas live på hans hemsida www.linuslundqvistracing.se).


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se