Bilbyggen e

Firebird -67 – med drivlina från Prius!

Publicerad 2016-04-21

Ouch, snacka om att röra upp känslor! Toyota Prius har sina trogna fans världen över, och det rör sig väldigt sällan om samma grupp av människor som lyfter gamla jänkemuskler till skyarna. Inte undra på att ”Bill the Engineer” från Ohio inte vågar avslöja sitt hela namn.

Toyota Prius v heter den förlängda Priusen som kan rymma sju personer, och den råkar ha nästan exakt samma hjulbas och bredd mellan hjulen som Bills Pontiac Firebird Convertible -67. Bill hittade en Prius som rullat runt i terrängen men för övrigt var helt okej. Han påbörjade 2014 jobbet med att lyfta över karossen från sin Pontiac till chassiet på Priusen. Målet: utanpå helt tidsenlig med Firebird -67, men utrustad med AC, GPS, farthållare, rejält uppdaterad stereo – och så drivlina från en modern hybridbil.

Folk i hans omgivning var minst sagt skeptiska till hans Firebrid (sic). ”Hela njutningen med att köra en muskelbil är ju muskelbilsdelen” sa en, och menade att han förmodligen skulle bli stående med två skrotbilar. ”Den kommer varken bli snål eller särskilt säker” sa andra belackare.

Men Bill har inte gett upp, trots uppenbara bekymmer. Till exempel väger Pontiacens kaross betydligt mer än lättviktiga Priusens.
– Jag kommer halvera effekten men mycket av vikten på Firebirden kommer från motorn och den slipper jag ju nu, kommenterade han på byggtråden.
– Och förresten är jag inte ute efter en bil som bränner däck!

Bill är inte färdig med sitt bygge men han snickrar oförtrutet på, opåverkad av en halv värld av ”haters” som tycker att Firebird ska ha en V8 – inte en Toyota-fyra på 1,8 liter och ett batteri som drivkraft.

> Läs byggtråden här!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se