Nyhett e

Fler BMW med V10

Att byta motor till en V10 från BMW M5 börjar bli en nästan regelmässig konvertering. Alla modeller byggs om. Även modeller med riktigt fina maskiner från fabrik. Ta Manhart racing som exempel. De tyckte V8 i senaste M3 var för mesigt och byggde en BMW som kan utmana självaste Porsche 911 GT2.

Publicerad 2009-10-05

Manhart Racing har fått riktigt bra fart i sin motorverkstad. Särskilt när det gäller transplantering av V10 från BMW M5 i modeller som inte fick motorn från fabrik. Så sent som i Bilsport 19 presenterades deras Z4 med den tiocylindriga ikonen under locket och alldeles nyligen blev de färdiga med sin M3 V10 Coupé.
Principen är densamma som exempelvis Hartge var tidiga med i sin 3-serie E90 och senare E92.
Motor och all styrelektronik från M5 flyttas över och vips tvingas även Porsche 911 GT2-förare hålla uppsikt bakåt. 0-100 km/h uppges till 3,9 sekunder och toppfarten till 334 km/h.

Försiktigt förädlad
Precis som i sin Z4 V10 har Manhart byggt sin bil i ett varsamt förädlat prestandastuk som ligger mycket nära originalet.
Bilstein coilovers, BBS nya R-utförande av Challenge-modellen i 20 tum samt AC Schnitzers frontspoilerläpp och bakrutespoiler i kolfiber noteras i chassi och på kaross.

Grova doningar
Avgassyssystemet är ett 84-mm system. Av bilderna att döma handlar det om Akrapovics titansystem.
Inredningen är uppdaterad med bland annat ratt, stolar och interiörlister i kolfiber ur BMW:s eget tillbehörsprogram BMW Performance.

Mer om Manharts Z4 med V10 kan du läsa om på: Roadstern BMW inte vågade bygga.
Mer om Akrapovics avgassystem till bland annat BMW M3 kan du läsa i artikeln Titanjuveler till Porsche 911.


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se