Racingbloggen e

Formelbilssplittring alltmer uppenbar

Publicerad 2019-04-18

Den börjar smyga igång nu, den europeiska racingsäsongen. Med den följer i år en rockad bland formelbilsarenans lite lägre divisioner, där en redan svårnavigerad djungel av olika mästerskap dessvärre har blivit än mer snårig.   

Bakgrunden är beslutet att ersätta F1-supportserien GP3 med nya FIA F3 International. Det är en i grunden god idé där man nu lyckats samla F3, F2 och F1 på samma plattform – men de bakomliggande politiska spelen som gjort det möjligt har inte direkt haft uteslutande positiva effekter.

Kort sagt kan man säga att dragkampen om Formel 3 förvisso har skapat ett på pappret starkt FIA F3-mästerskap, men att det skett på bekostnad av hela den resterande strukturen på motsvarande nivå i resten av racingeuropa.

Tyvärr har den i mina ögon allra bästa juniorracingserien – DTM-supportande Formel 3-EM som fostrat namn som Max Verstappen, Charles Leclerc och Felix Rosenqvist – klappat igen i kölvattnet av vinterns osäkerhet, vilket fått förare och team att skingras för vinden och vända blickarna åt andra håll. Istället står vi nu här med en uppsjö av halvdana ersättningsklasser.

En av dessa är Formula Regional European, som drog igång nere på Paul Ricard under den gångna helgen. Här återfinns svenske Isac Blomqvist – men dessvärre inte så många fler. Totalt kom ynka tio bilar till start i premiären, vilket bara kan beskrivas som katastrof. En av dessa, tjecken Scolari Sharon, är dessutom totalt avhängd med varvtider över tio sekunder (!) från täten. Internationella bilsportförbundet, FIA, har lanserat klassen (med en helt ny bil) under vintern och det står nu helt klart att den europeiska formelbilsscenen är alldeles för splittrad.

Isac Blomqvist på Paul Ricard i helgen

För Isac Blomqvist blev det en tung premiär på Paul Ricard, där farten inte räckte till för att utmana det förkrossande överlägsna Prema-stallet. Danske Frederik Vesti vann två av de tre racen som kördes och lämnar premiären med en tidig mästerskapsledning, före teamkamraten Enzo Fittipaldi som också han tog hem en seger på Paul Ricard.

Prema är egentligen för bra för den här nivån och riskerar att döda mästerskapet långt i förväg. Jag sprang för övrigt på stallets tidigare F3-förare Ralf Aron (som också tävlat i svenska Formel Renault 1.6), som berättade att han nu tar ett sabbatsår från sittbrunnen och faktiskt istället har fått en team manager-roll för just Premas Formula Regional European-satsning. Även Aron var dock kritisk till hur FIA hanterat serien och bekräftade det alla i depån kände; att tio bilar är alldeles för få.

Sophia Flörsch, som kraschade våldsamt i Macau i höstas, och David Schumacher (Ralf Schumachers son) är två andra namn som hittat till Formula Regional European den här säsongen. Schumacher fick med sig en pallplats från den gångna helgen, medan Flörsch höll till i den bakre delen av fältet.

Enzo Fittipaldi, Frederik Vesti, David Schumacher

Fler bilar finns ute på marknaden – bland annat har det holländska teamet MP Motorsport köpt ett par – men det är tveksamt om någon kommer välja att ansluta till serien under sommaren.

Om två veckor har för övrigt en annan formelbilsklass – Euroformula Open – premiär just på Paul Ricard. Linus Lundqvist inleder då jakten på en ny titel efter fjolårets triumf i brittiska F3. Euroformula Open är i praktiken det enda mästerskapet som gått stärkt ur vinterns F3-debacle, med team som Carlin och Motopark klara att ta upp kampen med Lundqvists Double R Racing.

 

Klart: Jimmy Eriksson bildar par med toppnamn

Precis nyss blev det klart vem som kommer att paras ihop med Jimmy Eriksson hos Zakspeed-stallet i ADAC GT Masters den här säsongen – och det var ett mycket positivt besked. Jimmy har ju som bekant varit klar för det anrika tyska teamet ett tag, och får Jeroen Bleekemolen vid sin sida i stallets ena Mercedes-AMG GT3. Det var länge tänkt att Jimmy skulle duellera ihop med Nicolai Sylvest, men dansken kraschade nyligen en av teamets bilar svårt på Nürburgring och exkluderades därmed ur planerna.

Inte för att det skadar våra svenskchanser i ADAC GT Masters; tvärt om. Bleekemolen är tvåfaldig mästare i Porsche Supercup, har över 120 racesegrar i olika mästerskap runt om i världen, och tävlar till vardags för Mercedes-AMG i USA. Kanonläge för Jimmy i kampen om bra resultat i Tyskland, alltså.

Brorsan Joel är för övrigt igång med DTM-tester för BMW på Lausitzring i dagarna.

Eriksson/Bleekemolen bildar starkt par hos Zakspeed

 

I helgen: brittiska F3 och Elmia

Under påskhelgen är det premiär för brittiska Formel 3 på Oulton Park. Två svenskar kommer till start: Hampus Ericsson, som tar över den bil som nyss nämnde Linus Lundqvist körde för Double R Racing i fjol, och Lucas Petersson (Carlin). Bland dem som kommer ge svenskarna tuffast motstånd ser jag på förhand Peterssons stallkamrat Clement Novalak och regerande brittiske Formel 4-mästaren Kiern Jewiss.

För min del blir det dock hemmaplan, bokstavligt talat, den här helgen. Jönköping invaderas – som alltid under påsken – av runt 80 000 besökare när landets största motormässa äger rum uppe på Elmia. Missa inte Bilsport Performance & Custom Motor Show under dagarna fyra (fredag-måndag), med bland andra Gymkhana-stjärnan Ken Block på plats under långfredagen och påskafton. Vi ses kanske där!


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se