Bilsport play e

Första filmen på BMW M2

Publicerad 2015-10-14

Nättare, lättare, och nästan lika het. Eller kanske hetare rent av?
BMW har släppt officiella data på M2. Självklart hålls nytillskottet i M-familjen kort mot storasyster M4 när det kommer till effekt. Treliters sexa och bara en turbo, men 370 hk och 465 Nm med 35 Nm extra momentant med så kallad overboostfunktion är inte småpotatis i en förhållandevis kompakt coupé. Många komponenter i motorn är dessutom donerade direkt från M3/M4. Som kolvarna, cylinderfoder och lagringen av vevaxeln.
Fram och bakvagn är av samma typ som på M3/M4 liksom de smidda 19-tumshjulen. Bilen har en aktiv diffbroms som kan gå från helt öppen till full låsning beroende på behov, manuell växellåda är standard, och attityden M2 utstrålar är så mycket mer ur-M3, eller till och med 2002 Turbo, än nuvarande M3 och M4 någonsin kan hoppas på.
Är den lättare då? Tja. Tjänstevikten för en sexväxlat manuell M2 är 1.495 kg, eller 1.570 beroende på om man väger den enligt DIN eller EU-norm. Det är bara två kilo lättare än M4. Men ändå.
Detta är den roliga körmaskinen i M-programmet. Det är budskapet BMW själva vill hamra in med den film de precis har släppt.
Hur snabb?
0-100 km/h på 4,3 sekunder, angivet för start med launchcontrol i en bil utrustad med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan M-DCT. Vid 250 km/h slår toppfartsspärren till, men den kan man välja bort genom att kryssa i tillvalet M-förarpaket. Då tar sig M2 upp till 270.
Försöker man istället efterlikna testcykeln för bränsledeklaration ska förbrukningen närma sig 7,9 l/100 km med samma låda. Den manuella är enligt uppgift törstigare: 8,5 l/100 km.
Mer om M2 lär följa.


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se