Bilbyggen e

Garageliv: Audi A3 3,2 quattro som ”ska ner till 800 kilo”

Publicerad 2018-03-28

Duon Tobbe Lannemar och hans kompanjon Gary Thorson har inte tagit några genvägar när det gäller deras tävlingsbil till One Lap of America, där man både kör racing, dragracing, toppfartstester och dessutom kör bilarna mellan banorna. 800 mil, och bara ett reservdäck per hjulaxel är tillåtet!
– Därför har vi samma dimension runt om, berättar Tobbe och skrattar.
Du kommer hitta bilen utställd på Bilsport Performance & Custom Motor Show!

Tobbe jobbade på Bilsport på 80-talet, har sedan dess bland annat jobbat på Ferraris racingavdelning och är nu delägare i företaget Drivknuten.se. Gary har varit flygtekniker och skjuter in sin kunskap om hur man optimerar allt med rätt material. Det är i grunden en A3 med 3,2-liters V6 och quattro som ställer upp i tävlingsklassen ”midsize sedan” för bilar som i nypris kostar upp till 25.000 dollar och har motorn original. För övrigt är reglerna friare, och det har de utnyttjat. Kort sagt varenda skruv är utbytt mot aluminium eller titan, och det finns inte en pinal som inte förbättrats på ett eller annat sätt. Bromsok i magnesium med skivor i kolfiber, unika ljuddämpare i kolfiber, länkarmar i flygplansaluminium och bussningar i plastmaterialet Oilon som har högre tryckklass än stål. Den är balanserat byggd, med smidda delar för hållbarhetens skull.
– Det är inte de värsta delarna som finns, men varje liten del är motiverad och genomtänkt. Den är lättad så mycket det går. Vi skiter i effekten, men jag vill ner i 800 kilo.
Nästan en halvering av vikten – med bibehållen drivlina. Du fattar storleken på projektet va? Den ska SFRO-besiktas också, och det lär behövas lite barlast …

Det är mycket välkänt kringfolk som hjälpt till med bilen. Fredrik Wettermark från Composite Design som till vardags bygger kolfiber till Koenigsegg, han har byggt aerodelarna och ljuddämparna tillsammans med Ferrita till Audin. Robin Jonasson från Elite Projects som vann norska Gatebil Extreme-serien med sin hembyggda Porsche 918-replika har hjälpt till att bocka buren och annat. Leif Tufvesson på Caresto har format plåt – och så mer lokala hjältar som Miran och Burim på Berga Bilakuten. I maj står den på startlinjen till One Lap of America.
– Det är egentligen en rätt töntig tävling, men det ska bli roligt, säger Tobbe och skrattar.
Ett enormt ambitiöst projekt men byggarna har ändå viss distans till det hela. Bilen hittar du i Ferritas monter på Elmia. Det här är inte det sista du får se av den här bilen i Bilsport, Tobbe avslutar med ett löfte vi gillar.
– Vi kommer självklart köra Audin i Bilsport Superstage!

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se