Bilbyggen e

Garageliv: Coolaste traktorn i Piteå – Audi TT 1,8t quattro

Publicerad 2018-08-10

I Bilsport 8/2018 skrev vi om Andrej Stiftars Porsche Cayenne som registrerats som a-traktor med hjälp av Bruno Andersson. Samma Bruno är inblandad i registreringen av Magnus Sundström och hans son Egons Audi TT som även den är en okapad fyrhjulsdriven bil. Hjälp med regelverket kan behövas, det är något av en snårskog.
– Med quattro-drivningen försvinner kravet på lastutrymmet där bak, man behöver inte göra något åt viktfördelningen och kan behålla bilen som den är. Men baksäte får inte finnas så det är igenbyggt med en lexanruta och baslåda, berättar Magnus.
Dagen innan nationaldagen blev de klara med sonens TT-traktor som numera flitigt nöter Piteå med omnejd. Första dygnet blev det 27 mil i toppfarten 30 knyck! Precis enligt reglementet för traktorer så finns en tillbyggd lågväxel som går 10 % av maxfart, men det är en omprogrammerad styrbox som sätter den egentliga hastighetsgränsen. David på Nordlund teknikkonsult har byggt lågväxeln utanpå den befintliga växellådan med förlängda axlar, och tagit bort 5:an och 6:an som gick snabbare än 30 km/h på tomgång.
– Vi anade inte att det skulle bli så här mycket jobb, det har tagit lång tid men vi har haft jätteroligt under tiden. Några gånger har vi gett upp, men med Davids hjälp har det ändå gått.
För att krångla till allt ytterligare byggde de dragkrok på bilen, något som inte finns färdig att köpa till TT.
– Det är ett löstagbart drag från en Mazda 3 som vi byggde om. Sen fick vi ordna med ett intyg till registreringsbesiktningen som visar att Audi TT reggad som traktor är godkänd med drag, det är nämligen inte TT i grunden.
Bilen som de importerade från Tyskland till ett överkomligt pris var i hyfsat skick men i behov av puts inifrån och ut. Nya fälgar sitter på, och far och son har gemensamt renoverat motorn. Moppen som fungerade som färdmedel har mest stått still den sista tiden, men den lär lillebror Valentin lägga beslag på om några år. Innan det är hans tur att köra Piteås ballaste traktor!

Läs alla Garageliv-artiklar i Bilsport 11/2018 som finns i butik nu!

Foto: Magnus Sundström

Bilsport täcker in hela bilbyggarkulturen, skriv och berätta för oss vad just du snickrar på! Skriv till oss på Facebook eller maila bo.lundvang@bilsport.se direkt.
> Här kan du läsa mer om vad Garageliv är

Köp tidningen här!

> Prenumerera här
> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se