Bilbyggen e

Garageliv: Remis E46 Touring med 2JZ

Publicerad 2018-08-06

Två vintrar, sammanräknat 1.500 timmars arbete för en händig norsk. Remi Andre Østgårds BMW E46 Touring från 2005 är förvandlad till en brutal best. Cleant och genomtänkt, med en svart ondska rakt igenom. Hjärtat är en 2JZ-GTE VVT-i-motor med Precision 6062 Gen 2 kullagerturbo, växellådan en BMW 530 diesellåda (gs6-53dz) omsvetsad för att passa 2jz:an. 765-tryckplatta, sexpuckad lamellkoppling och bakvagn från BMW M3. Men frågan är om det inte är svetsskarvarna som är det mest imponerande efter Remis handpåläggning!
– Det är skärmbreddare i plåt, motorhuven är en GTR-huv i kolfiber och fronten kommer från en CSL, berättar han.
Wastegate-röret går rätt ut genom framskärmen och avgasröret framför bakhjulet. Det skottar på något grönjävulskt, och effekten som nyligen säkrats till 486 hjulhästar och 611 Nm förvandlar snabbt 285-sulorna till rök. Efter uppvisningen på Våler blev han en av fem utvalda när juryn tänkt till. Det här är förhoppningsvis inte det sista vi ser av den här bilen!

🚜💨

Publicerat av Remi Andre Østgård Lördag 23 juni 2018

Läs alla Garageliv-artiklar i Bilsport 11/2018 som finns i butik nu!

Bilsport täcker in hela bilbyggarkulturen, skriv och berätta för oss vad just du snickrar på! Skriv till oss på Facebook eller maila bo.lundvang@bilsport.se direkt.
> Här kan du läsa mer om vad Garageliv är

Köp tidningen här!

> Prenumerera här
> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se