Bilbyggen e

Garageliv: Renovering blev startskottet

Publicerad 2018-09-13

Det var väl egentligen inte tänkt att det skulle bli så mycket mer än renovering och en m50b25 under locket, men efter att motorn visade sig ha ett spräckt block påbörjades ett mer seriöst motorbygge. Martin Eriksson från Borlänge fick vända plånboken ut och in för att få ordning på sin E30 Touring -94 som han köpte för 2,5 år sen.
– Det slutade med en smidd m50b25 med turbo och etanol som föda, och en E36 M3-låda med Sachs Performance-koppling.
Den lackades Porsche-grå och karossuppdateringar blev det också; Yellowspeed-coilovers med McPherson-fjäderben, förstärkt bakvagn med E28-lamelldiff och en skruvbur från Wiechers som monterades med originalinredningen kvar för att behålla originalutseendet. Ett besök hos lokala tunern Dahlbäck Racing slutade med ett leende på läpparna och en bil som kan bränna däck på de flesta växlarna!
– Jag körde iväg bilen färdig till ett företag i Ludvika som hjälpte mig att registrera bilen som ombyggt fordon med bur och turbomotor, berättar han.
Summan blev bättre än de lösa komponenterna tillsammans, ett krimskramsfritt originalstuk med prestandainriktning. Kan knappast bli mer rätt!

Läs alla Garageliv-artiklar i Bilsport 13/2018 som finns i butik nu!

Bilsport täcker in hela bilbyggarkulturen, skriv och berätta för oss vad just du snickrar på! Skriv till oss på Facebook eller maila bo.lundvang@bilsport.se direkt.
> Här kan du läsa mer om vad Garageliv är

Köp tidningen här!

> Prenumerera här
> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se