Bilbyggen e

Garageliv: Storsatsning på höga varv – 800 hk på 1.100 kg

Publicerad 2018-10-25

Redan som 14-åring började Emil Vikman från Västerås sitt liv på bredden – då på isen. Nu är han 20 och har just varmkört sitt nybygge inför nästa års svenska SM-serie och europeiska liga i drifting.
– Supran jag kört genom åren har det varit mycket problem runt, det var på tiden att vi byggde något helt nytt, säger han.
Det är välmeriterade Tokan på Stockholm Speed Industry som stått för byggandet under två hektiska månader. Med bas i ett helt tomt chassi har han transformerat denna Nissan S14 till ett veritabelt monster. Mycket glasfiber och kolfiber, med en högvarvande sugmotor, LSX 454 R, som närmast kan jämföras med en Nascar-V8. 800 hk på 1.100 kilo fulltankad bil med Emil i.
– Det är en helt vild maskin, lättkörd och lättplacerad på banan med ett suveränt chassi. Något helt annat än den kanske 350 kilo tyngre Supran, den är som en båt i jämförelse!
De sex åren inom sladdkonsten har alla pekat åt samma håll – Emil siktar på att bli en topprankad förare. Han har haft tekniken mot sig på sistone. Trots kvalplaceringar och två gånger som bästa svensk i Gatebil Drift Series har han inte tagit sig till stege utan att bilen gått sönder.
– Det ska den här bilen ändra på. Nu är det mer mina nerver som ska hålla där på startlinjen, skrattar han.
Följ teamets äventyr på ”Emil Vikman Drifting” på Facebook.

Läs alla Garageliv-artiklar i Bilsport 15/2018 som finns i butik nu!

Foto: Pontus Blomqvist

Bilsport täcker in hela bilbyggarkulturen, skriv och berätta för oss vad just du snickrar på! Skriv till oss på Facebook eller maila bo.lundvang@bilsport.se direkt.
> Här kan du läsa mer om vad Garageliv är

Köp tidningen här!

> Prenumerera här
> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se