Racingbloggen e

Glad midsommar önskar Racingbloggen!

Publicerad 2019-06-20

Midsommar i vårt avlånga land och borden fylls till bredden med jordgubbar, färskpotatis och sill. I årets buffé ryms det emellertid även en hel del motorsport – eller vad sägs om att krydda midsommarnubben med både F1, IndyCar och en gigantisk Nürburgring-fest?

I Formel 1 har vi som bekant ingen svensk representation den här säsongen, men F1 är alltid F1 och i helgen är det dags för racingvärldens kungaklass att dra in i det land där Grand Prix-sporten en gång föddes: Frankrike. Paul Ricard står värd för säsongens åttonde VM-deltävling, där mycket av förhandssnacket ofrånkomligen rör det kontroversiella beslutet att bestraffa Sebastian Vettel för incidenten i Kanadas Grand Prix – en incident som kostade såväl honom själv som Ferrari årets första seger.

Ferrari har nu krävt att händelsen granskas på nytt, och i morgon fredag kommer de fyra domarna som dömde loppet i Montreal – Emanuele Pirro, Gerd Ennser, Mathieu Remmerie och Mike Kaerne – därför att träffa teamets representanter på Paul Ricard för att diskutera saken ånyo. Utgången av det mötet kommer med stor sannolikhet att dominera nyhetsflödet under åtminstone inledningen av helgen.

 

Felix och Marcus på Road America

I IndyCar har vi desto större anledning att vifta med den blågula flaggan. Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson spenderar midsommarhelgen på idylliska Road America för säsongens tionde av totalt 17 race, och det finns goda skäl att tro på ett bra svenskt resultat.

Felix slog till med pole position senast IndyCar tävlade på den här typen av bana – en så kallad ”road course” – i Indianapolis i början av maj. Marcus, å sin sida, har ett stort självförtroende just nu efter den förlösande pallplatsen i Detroit och ytterligare ett starkt race på väg mot sjunde plats på ovalen i Texas för två veckor sedan.

Marcus och Felix

Road America blir dock en ny bekantskap för dem båda. Vi talar här om säsongens sannolikt mest utmanande road course, med blinda krön, stora höjdskillnader och en bred mix av både snabba och långsamma kurvor. Med sina 6.5 km är Road America också IndyCar-kalenderns längsta bana, vilket sätter extra stor press på förarna under kvalet där det verkligen gäller att hinna få in ett bra varv under den begränsade tiden som finns tillgänglig.

I fjol var det Josef Newgarden som var starkast på Road America med både pole och seger, och Penske-föraren anländer i år dessutom som ledare av mästerskapet efter två segrar på de senaste tre loppen. Förhandsfavorit? Åtminstone en av dem.

För Felix och Marcus respektive team – Ganassi och Schmidt Peterson Motorsports – var Road America god jaktmark under 2018. Båda stallen fick in båda sina bilar i topp tio, med Scott Dixon och Ed Jones som trea resp. nia för Ganassi och Robert Wickens och James Hinchcliffe som femma resp. tia för SPM.

 

Nürburgring: Andreas Simonsen i 24-timmars, Björk/Haglöf/Kristoffersson i WTCR

Slutligen kan vi också se fram emot en sprakande midsommarhelg nere på Nürburgring. Den legendariska banans största evenemang för i år äger rum den här helgen, när det gigantiska 24-timmarsracet går av stapeln samtidigt som WTCR-serien når halvtid.

24-timmars på Nürburgring brukar (inte minst av arrangörerna själva) kallas för ”världens största race” – och sett i rena siffror ligger det mycket i det. Vi snackar 160 bilar, över 600 (!) förare, 200 000 fans, 2000 funktionärer och en bansträckning på över 25 km. En enorm fartfest, inte sällan präglad av det lynniga vädret i Eifelbergen.

I år har vi inte speciellt mycket svenskt deltagande i ett race som annars brukar locka många skandinaver, men göteborgaren Andreas Simonsen står i alla fall på startlinjen. Han gör det dessutom i Glickenhaus exotiska SCG003C, som visat bra fart så här långt under uppbyggnaden till helgens race. Glickenhaus, som är anmälda i den experimentella klassen SP-X, var sexa totalt i det så kallade kvalracet förra månaden. Kan Simonsen och co. vara med och pressa de favorittippade BMW- och Porsche-bilarna i jakten på totalsegern?

Andreas och hans tre teamkamrater har startnummer 705 i årets race; håll ett extra öga på dem. Loppet sänds live på den officiella webbplatsen www.24h-rennen.de.

I WTCR, som alltså inte ingår i 24-timmarsracet utan är en separat supportklass, når vi halvtid i helgen med den femte av säsongens tio deltävlingar. Thed Björk har klämt sig in mellan två argentinare i toppen av tabellen, som leds av Esteban Guerrieri strax före Björk och Nestor Girolami.

Thed Björk i WTCR

Fältets två andra svenskar, Johan Kristoffersson och Daniel Haglöf, håller till på mer blygsamma positioner i mästerskapet på 15:e respektive 20:e plats. Haglöf har den senaste tiden överglänsts ganska rejält av PWR-kollegan Mikel Azcona (femma totalt), men Kristoffersson imponerar genom att så här långt hålla jämna steg med den betydligt mer erfarne teamkamraten Rob Huff i den interna Volkswagen-striden.

Endast åtta poäng skiljer just nu till Huffs fördel, men då väntar tre stadsbanor (Porto, Ningbo och Macau) under återstoden av säsongen: banor som inte bara är okända för Kristoffersson, utan där Huff också alltid briljerar. Johan kommer få gräva djupare än någonsin om han vill avsluta året som bäste VW-förare – men multitalangen från Värmland slutar sällan att förvåna.

 

Med de orden vill jag ta tillfället i akt att önska er alla en riktigt fin helg. Vi har nu kört Racingbloggen i lite drygt tre månader och jag hoppas att ni som hittat hit uppskattar innehållet. Vi fortsätter att ge full gas.

Glad midsommar!

 


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se