Nyhett e

Grattis Subaru-boxern – 50 år!

Publicerad 2016-05-10

I år har det mullrat gott från Subarus Boxermotorer i exakt ett halvt decennium. Den 14 maj 1966 presenterades Subaru 1000 med Boxermotor under huven. Sedan dess har hela 16.000.000 Boxermotorer tillverkats av Subaru. En motor där kolvarna jobbar horisontellt mot varandra, vilket medför att motorn blir näst intill vibrationsfri och utan behov av energikrävande balansaxlar.

Motorn blir platt och låg och kan monteras långt ner i chassiet vilket förstås är till fördel om man vill satsa på en bil med låg tyngdpunkt och bra balans. Även Subarus högre fordon har jämförelsevis låg tyngdpunkt på grund av detta.

Skillnaden märks också vid en kollision, då motorpaketet trycks ner under kupén istället för in i. Subarus symmetriska drivlina har motorn placerad centralt och i linje med växellådan, det gör tillsammans med de lika långa drivaxlarna att styrmomentet som kan upplevas i andra lösningar helt elimineras.

Det är Fujy Heavy Industries som tillverkar Subaru-bilarna, ett företag grundat 1953. Första serietillverkade bilen hette 360 och kom 1958. Fabriker finns idag i japanska Gunma och Lafayette i USA. Förra året byggdes 939.000 bilar vilket gör dem ungefär dubbelt så stora som Volvo. Modellerna i produktion nu heter Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ, Levorg och Tribeca.

Slutligen – grattis Boxermotorn, hoppas vi får chansen att njuta av ditt härliga ljud många år framöver!


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se