Bilbyggen e

IMSA-Audi i modern tappning

Publicerad 2019-04-02

Jimmy Björk har skapat ett Audibygge långt över det vanliga. I grunden baseras det på en Audi R8, vilket ju är en modern Audi-modell. Karossen är däremot värsta sortens våta dröm för alla som känner till de brutala IMSA-bilarna från 1980-talet: Audi 90 GTO.

GTO:n var ett eldsprutande monster som rullade på fyra gummiklädda tunnor. Karossen ser ut att vara fyra meter lång och fem meter bred. Mytomspunnen och eftertraktad för alla Audi-freaks.

Det är den bilen, i en modern och överextrem tappning, som finns att beskåda på Elmia i påsk.

Efter ett uppehåll i bilbyggarsvängen med familjeliv och företagande kände Jimmy att han inte var färdig. Mer Audi, skulle det bli.

– Jag ville skapa en extrem banracingbil, i kombination med nostalgi och hypermodern teknik. Jag chansade och köpte en R8 i Frankrike 2013. Utan att tänka mig för satte jag vinkelslipen i den!

Under fyra års tid har Jimmy och ett gäng tappra vänner och medarbetare, byggt något helt unikt.

– I grund och botten är det en fabriksracer, en R8 LMS Ultra som sitter i ett gatchassi. Den här bilen är byggd på en R8 Spyder, för där finns ett förstärkt chassi.

– Vi lyckades få tag i en växellåda från R8 LMS. Då öppnade sig en ny värld och jag kunde beställa reservdelar genom artikelnumret. Allt från dämpare och fjädrar till A-armar och bromsar – en hel fabriksbil. Jag insåg väl att om det här ska bli bra ska jag köpa allt därifrån.

Se så glad han är, Jimmy Björk. För nu är han på upploppet, alldeles snart är bilen klar.

Motorn är en V10 med dubbelturbo. Trimmad så klart.

– Om vi hade låtit motorn vara original och bara lättat bilen så hade den varit ganska snabb ändå. Nu blir den fruktansvärt jävla snabb, på ren svenska.

Jimmys bil är ett av världens mest extrema Audi-byggen någonsin. Missa den inte på Bilsport Performance & Custom Motor Show. Förköp dina biljetter på www.custommotorshow.se/forkop/


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se