Motorsport e

Här är folkan som kör till 100 på 2,25 sekunder

Publicerad 2018-04-23

Helt eldriven och med drivning på alla fyra hjulen, med 680 hk som tar den till 100 blås på 2,25 sekunder – här är nya tävlingsbilen från Volkswagen, I.D. R Pikes Peak som ska sno Rhys Millens rekordtid upp för Pikes Peak i sommar!

Målet är att slå det befintliga rekordet för eldrivna prototyper i tävlingen som också kallas för ”Race to the Clouds”. Det aktuella rekordet i klassen är 8 minuter och 57,12 sekunder, som sattes av Rhys Millen från Nya Zeeland (i en ”e0 PP100”) 2016.

− Genom I.D.-familjen vill vi vara i framkant av elektrisk mobilitet. Att tävla i världens mest kända backtävling med I.D. R Pikes Peak har inte bara en symbolisk mening, utan är också ett värdefullt test för den allmänna utvecklingen av elbilar. Kunderna har alltid haft nytta av de resultat som gjorts inom motorsporten och vi förväntar oss att ta dessa fynd och använda dem som en värdefull drivkraft för utvecklingen av framtida I.D.-modeller, förklarar Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

Det främsta målet vid utvecklandet av I.D. R Pikes Peak var att hitta den idealiska balansen mellan energikapacitet och vikt. Fokus var inte, som vanligt med racerbilar, på maximal prestanda. Volkswagens tävlingsbil för Pikes Peak bär två kvalitetsbegrepp i sitt namn: ”R”, som är synonymt med prestandabilar, och ”I.D.” − symbolen för Volkswagens elbilsteknik.
− Som med Volkswagens serieproduktionsmodeller kommer elbilar att spela en allt viktigare roll i framtiden även för oss inom motorsporten, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

Som i serietillverkade elbilar används litiumjonbatterier som energilagringssystem. Det är stora krav på battericellerna. Strömtätheten är den avgörande faktorn för systemet vid produktion av högspänning. Till skillnad från konstruktioner för serietillverkning var målet för motorsportingenjörerna inte maximal, men högsta möjliga effekt på vägen till toppen på Pikes Peak.

Ungefär 20 procent av den elektriska energin som krävs under racet genereras genom energiåtervinning. Vid bromsning konverterar de elektriska motorerna, som i detta fall fungerar som generatorer, en del bromsenergi till el och matar in det i batteriet.

Möjligheterna att genomföra tester på den 19,99 kilometer långa bergsklättringen i Colorado Springs är mycket begränsad och endast möjlig på vissa delar. Av denna anledning är huvuddelen av testerna inte gjord på den aktuella tävlingssträckan, utan på racerbanor. Volkswagens Pikes Peak-satsning går nu in i nästa fas med avtäckningen av bilen i franska Alès.

Toppföraren och tidigare Pikes Peak-mästaren, Romain Dumas, kommer att sitta bakom ratten i Volkswagen I.D. R Pikes Peak för att försöka slå rekordet. Den 39-årige fransmannen älskar denna typ av utmaningar, förutom tre segrar på Pikes Peak har han också vunnit Le Mans 24-timmars två gånger. För övrigt så föddes Dumas just i Alès.

Pikes Peak International Hill Climb – även kallad ”Race to the clouds” − har arrangerats sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Starten sker 2 862 meter över havet, racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 302 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt.

Man får bara ett försök så det är inte bara tekniken och föraren som måste vara i toppform för att slå det nya rekordet, de yttre förhållandena spelar också roll. Vid slutet av juni är det inte omöjligt att det kan vara minusgrader vid målgången som också är toppen på berget Pikes Peak.

Volkswagen planerar att erbjuda mer än 20 helt eldrivna bilar på den globala marknaden år 2025. Tillverkningen av den första produktionsmodellen i I.D.-familjen är planerad att starta i slutet av 2019 i Zwickau i Tyskland. Kompakta I.D. och SUV:en I.D. CROZZ lanseras år 2020 medan familjebussen I.D. BUZZ och flaggskeppet I.D. VIZZION lanseras år 2022. I.D. R Pikes Peak blir den femte medlemmen i I.D.-familjen.

Film från premiärvisningen igår kväll:

Källa: Volkswagen


Bilsport.se

bilsport@bilsport.se