Nyhett e

Här är Shelby GT350 2015

Publicerad 2014-11-18

Nya Shelbyn har ett mål i siktet – och det är att vara bättre än Camaro Z/28 med 505 hk! Därför har nya Shelby GT350 också över 500 hk, men tvärtemot den förra versionen av Shelbyn, GT500 som hade kompressormatad 662 hk V8 har den här en icke överladdad V8 på 5,2 liter med en helt plan vevaxel. Det är den mest kraftfulla motorn utan överladdning från Ford och de kallar den för en gatregistrerad banbil.

Växellådan har sex lägen och är manuell, den driver förstås bak och har en Ford-trimmad torsendiff på bakaxeln. Fjädringen är hårdare än den på vanliga Mustang, och man har använt lättviktiga komponenter för att styva upp karossen. Dämpningen är för första gången hos Ford magnetiska MagneRide-dämpare som inte har några mekaniska komponenter som kan slitas ut.

Bromsarna är 394 mm borrade skivor fram med Brembos sexkolvsok, bak 380 mm skivor med fyra kolvar. Fälgarna är 19-tummare runt om med Michelin Pilot Super Sport-däck. Utseendemässigt har Shelbyn en lägre motorhuv i aluminium och annan diffusor bak, och en subtil spoiler på bakluckan.

Inuti hittar vi greppiga Recaro-stolar, ratt med flat undersida och ett förarkontrollsystem med fem olika lägen som justerar ABS-systemet, antisladdsystemet, känslan i styrningen, gaspedalens mappning, fjädring och inställningar som rör avgassystemet. Det är inte specat hur, men det går förmodligen att öppna en avgasventil för att låta det bröla ut lite mer.

Bilen premiärvisas nu på LA Auto Show och vi har inte sett några priser ännu. Håll utkik på bilsport.se, det dyker säkert upp actionladdade filmer med bilen när som helst!

Andra tuners Mustang-byggen:
> Steeda
> Hennessey
> Roush
> Saleen
> Originalbilen – jättegalleri


Bo Lundvang

bilsport@bilsport.se