Nyhett e

Har du koll på Projekt Barra?

Publicerad 2019-09-19

Som frågan lyder, vet du hur det har gått för Projekt Barra? Följetången som startade i Bilsport nr 8 tidigare i år har gått i mål – två gånger, kan man säga.

Den sjätte och sista delen i artikelserien handlade som planerat om bromsningen. Men bromsningen gick inte som planerat, 960 hk i maskinen var faktiskt en bit under målet. Där och då skickades Bilsport nr 13 till tryckeriet.

Men Joakim Engstrand på GZ Racing gav sig inte, så det blev faktiskt ett försök till. Med ännu bättre resultat. Den sista uppdateringen, på ett tag i alla fall, kommer i Bilsport nr 14. Är du prenumerant på tidningen har du helgen räddad, köper du tidningen i butik får du vänta till torsdagen den 26 september.

Du kan också beställa tidningen via Bilsports shop: https://shop.bilsport.se/22-bilsport

När du ändå är där bör du passa på att komplettera din samling. Här är en kort sammanfattning av Projekt Barra:

 

Del 1: Nr 8/2019

  • Presentation av projektet.
  • En titt på motortypen och förutsättningarna.
  • Historisk vandring genom Barra-evolutionen.
  • Porträtt av Sveriges enda Ford Falcon G6E.

Del 2: Nr 9/2019

  • Bottendelen dissekeras och byggs upp i stabil tappning.

Del 3: Nr 10/2019

  • Vi bygger ihop resten av motorn och kikar på topp, grenrör, turbo, insug och alla andra prylar runt omkring.

Del 4: Nr 11/2019

  • Flyttstök när motorn flyttar in i Volvons motorrum med bland annat nya motorfästen.

Del 5: Nr 12/2019

  • Dags att komplettera med elsystem, motorstyrning, tändning och bränslesystem.

Del 6: Nr 13/2019

  • Om du redan glömt vad du nyss läst så rundade vi av med en bromsning.

Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se