Racingbloggen e

Helgkollen: stark öppning av Skoog – Joel kniper DTM-poäng

Publicerad 2019-05-06

Hemkommen från Hockenheim och helgens DTM-premiär. Det blev inte riktigt den fest man hade hoppats på den här gången, dels för att vädret inte direkt visade upp Sydtyskland från sin bästa sida, och dels för att vårt svenskhopp Joel Eriksson hade en ganska tuff helg.

Joel hamnade lite på efterkälken direkt den här helgen. Hans BMW M4 DTM drabbades av tekniska problem på den fria träningen och det visade sig bli ett svårparerat slag. Faktum är att det i efterhand visade sig att BMW monterat fel fjädrar i bilen under hela fredagen, vilket – i kombination med broms- och motorproblem – innebar att den dagens övningar i princip gav helt irrelevant data för Joel att luta sig mot.

Detta var extra problematiskt just den här helgen, då DTM:s nya tekniska turboreglemente introducerades. Varje varv är värdefullt när ett så här pass omfattande nytt reglemente ska fasas in, och med tanke på att försäsongen också varit ganska problemfylld kunde det egentligen inte ha börjat mycket sämre för Joel på Hockenheim.

Joel är emellertid en fighter, och – kanske än viktigare – en förare med en stor portion naturlig talang. Det gör att han ofta påverkas mindre än många andra av den här sortens problem; han brukar ändå kunna gå ut och leverera direkt om bilen känns bra i nästa pass.

Joel Eriksson i regnet på Hockenheim

I det regniga kvalet till Race 1 på lördagen gjorde han också ett bra jobb med nionde bästa tid i det 18 man stora startfältet. Öppningsracet blev dock sämre än förväntat; Joel rapporterade ”absolut noll grepp” i bilen i det fortsatta regnet och varvades innan målflaggan föll. Det var uppenbart att något stod rejält fel till.

I Race 2, som gick på torrt, kunde Joel i alla fall knipa en poäng när han passerade Aston Martins Jake Dennis för tionde plats i ett dragrace till mållinjen. Aston är nya i DTM den här säsongen och hängde bra med i regnet i helgen, men hade som väntat svårare med tempot i torrt. Deras bil är helt nyutvecklad – satsningen drivs genom ett samarbete mellan R Motorsport och den gamla Mercedes-partnern HWA – och är enligt Dennis själv ”runt 1.3 sekunder” långsammare än Audi och BMW just nu.

Aston Martins nya Vantage DTM

Trots det dåliga vädret var det gott om folk på Hockenheim i helgen, eller i alla fall på söndagen, och jag måste säga att de nya turboförsedda DTM-bilarna imponerar rent visuellt. De är dessutom snabbare än någonsin tack vare den starkare motorn (610 hk) och ett lättare chassi. Philipp Engs pole-tid i kvalet igår, 1m28.972s, var inte bara fyra sekunder under det tidigare DTM-rekordet på Hockenheim; det var dessutom det snabbaste varvet någonsin i någon takförsedd bil runt den tyska F1-banan.

 

Henric Skoog tvåa totalt i tyska Carrera Cup

En som verkligen levererade en lovande säsongsstart i helgen var Henric Skoog i Porsche Carrera Cup Deutschland, den tyska motsvarigheten till vårt svenska Carrera Cup Scandinavia. PCCD följer delar av DTM-kalendern och sparkade följaktligen igång nere på Hockenheim – och det blev en premiär i dur för unge herr Skoog.

”Henke” kvalade in som fyra till båda helgens race – mycket starkt i ett alltid lika stort och konkurrenskraftigt fält – och körde ett bra första heat på sin väg mot en femteplats i mål. Många timmar efter målgång framkom det dock att två förare – Jaap van Lagen och Jaxon Evans (tvåa respektive trea) – diskats för att ha använt reglementsvidriga golv. Dessutom flyttades fjärdeplacerade Igor Walilko ner efter en incident med förre mästaren Michael Ammermüller under racet.

Därmed avancerade Henke hastigt och lustigt till andra plats i den slutliga resultatlistan; hans bästa resultat någonsin i PCCD där han tävlat de senaste två säsongerna. Han var själv reserverad i sina glädjeyttringar (”det är inte så här man vill ta en pallplats”), vilket jag tycker är storsint, men det förtar inte insatsen och det var definitivt en välförtjänd framgång.

Henric Skoog

Golvdebaclet gällande van Lagen/Evans är för övrigt intressant. Deras respektive bilar ertappades med ett golv av 2018 års specifikation – ett golv som helt enkelt är förbjudet den här säsongen. Enligt Henric Skoog är skillnaden mellan det gamla och nya golvet dock marginell, i princip obefintlig sånär som på ett par infästningar. Sannolikt hade vare sig van Lagen eller Evans någon sportslig fördel, men regler är regler och ska naturligtvis följas.

Gustav Malja, vår andre svensk i PCCD, tjänade också han på bestraffningarna och klassades som fin femma i Race 1. Två svenskar i topp fem därmed – inte illa!

Race 2 blev något sämre med en nionde respektive 22:a plats för Skoog/Malja. Henke var självkritisk efter att ha fattat en del felaktiga beslut i diverse närkontakter, men har all anledning att fira en överlag stark premiär som nu placerar honom som utmärkt tvåa i förarsammandraget.

Holländaren Larry ten Voorde, som i fjol var teamkompis med Malja men som i år istället är detsamma med Skoog, vann båda premiärracen.

 

Isac Blomqvist imponerar med trippelpole i regnet

På Vallelunga-banan utanför Rom avgjordes i helgen också säsongens andra deltävling för Formula Regional European med svenske Isac Blomqvist på startlinjen. Isac hade en tuff premiär på Paul Ricard i förra månaden där det dominanta Prema-stallet var alltför överlägset, men visade verkligen klass den här gången när han körde till sig pole position tre gånger om, till alla helgens tre race, i två regndrabbade tidskval.

Regn är som bekant en ypperlig prestandautjämnare mellan olika bilar. Det känns just nu som en nödvändighet för Isac och hans team, finska KIC Motorsport, om man ska kunna konkurrera med de större stallen. När chansen väl dyker upp blir det därmed extra viktigt att verkligen ta den och se till att imponera så mycket som möjligt – och det gjorde verkligen Isac i helgen. För det förtjänar han beröm. Kanske kan till och med mästerskapets PR-avdelning snart lära sig att han är svensk och inte finsk…

Isac Blomqvist

Dessvärre föll Isac tillbaka genom fältet när det torkade upp i tid till Race 1, delvis på grund av en miss med en krängningshämmare från teamets sida, och slutade tia. Ralf Schumachers son, David, avgick med segern. I torrt fattades det cirka en sekund per varv för Isacs del den här helgen, ungefär detsamma som på Paul Ricard.

I Race 2, som i och för sig kördes i blött, blev det ett något bättre resultat med en sjätteplats. Här var Isac länge i ledning, men orkade till slut inte riktigt stå emot attackerna bakifrån när de stora drakarna tog tillbaka kommandot. Prema vann trippelt före två Van Amersfoort Racing-bilar, med Isac som ”best of the rest” på sjätte plats.

Race 3 fick ställas in på grund av ett massivt skyfall. Isac var alltså på pole även i det racet, men fick nu typiskt nog aldrig chansen att omvandla den till något bra. Inga poäng delades ut för det racet, men arrangörerna tittar just nu på möjligheten att istället schemalägga ett fjärde heat under en annan racehelg senare under säsongen.

Danske Frederik Vesti är i fortsatt ledning i Formula Regional European, strax före Enzo Fittipaldi.

 

W Series: Jamie Chadwick tar hem historiskt race

Avslutningsvis en blick bortom helgens svenskar. På Hockenheim arrangerades i lördags ett historiskt race när den nya formelbilsserien W Series – enbart för tjejer – hade sin premiär. Tyvärr alltså utan svenskt deltagande, men likväl ett mästerskap att hålla ögonen på genom sin unika (och delvis kontroversiella) positionering.

Jamie Chadwick, för övrigt min egen förhandsfavorit till titeln tillsammans med förra World Series by Renault-föraren Beitske Visser, kontrollerade premiären från pole och tog en historisk seger. Chadwick är nog den mest intressanta kvinnliga racerföraren just nu på den internationella scenen (Tatiana Calderon får ursäkta), med erfarenhet från tunga klasser som brittiska Formel 3 där hon bland annat tävlade mot Linus Lundqvist i fjol. Chadwick vann också den indiska formelbilsserien MRF Challenge i vintras och imponerade då stort. Det hade varit kul att se Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som ju vann premiären för TCR Scandinavia hemma på Knutstorp i helgen, i det här mästerskapet.

Jamie Chadwick vann W Series-premiären

Nämnas från W Series-premiären kan också svenskbekanta finländskan Emma Kimiläinen, som kvalade in som fyra men som tvingades bryta efter att ha blivit påkörd ganska brutalt uppe i hårnålen redan på det första varvet.

W Series-fältet består av 18 förare som alla tävlar i identiska Tatuus F3-bilar. Mästerskapet följer DTM runt om i Europa och har ett unikt upplägg där samtliga styrningar är fullt finansierade. Tjejerna behöver alltså inte betala en krona för att köra. David Coulthard är en av förgrundsfigurerna (via sitt TV-bolag Whisper Films) och DC fanns också på plats på Hockenheim för att promota serien. Frågan är hur den långsiktiga uthålligheten ser ut och hur den massiva investeringen – som gjorts av privata aktörer i Storbritannien – ska betala tillbaka sig.

W Series är definitivt ett av de mest annorlunda, och därmed också mest omtvistade, mästerskapen just nu. Rätt eller fel att låta tjejer tävla enbart mot tjejer? Det ska bli minst sagt intressant att följa den utvecklingen under det kommande året.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se