Nyhett e

USA:s nya superbil ska nå 480 km/h

Publicerad 2019-05-17

Amerikanska Hennessey är mest känt för att bygga om redan muskelstinna bilar till riktiga effektmonster. Firman tillverkar dock även supersportbilen Venom, som för fem år sedan satte hastighetsrekord för produktionsbilar med smått vansinniga 270 mph – eller 435,31 km/h. Rekordet godkändes dock inte av Guinness World Records och Bugatti fick officiellt behålla titeln.

Nu i maj drog produktionen av senaste generationens Venom igång.

Hennessey Venom F5 och dess över 1.600 hästkrafter starka twinturbo-V8.

Med Venom F5, som modellen heter, avslöjar Hennessey att man nu siktar på att bli första produktionsbil som når den magiska gränsen 300 mph, vilket motsvarar 480 km/h. För att vinna det racet behöver man, förutom att slå märken som Koenigsegg och Bugatti, övervinna en mängd utmaningar. Så höga hastigheter utsätter materialen för extrem stress och bilens värmeutveckling blir enorm. Bara att hitta en plats där det är möjligt att nå så höga hastigheter är en utmaning i sig.

Venom F5 kommer att tillverkas i 24 exemplar och Hennessey överväger dessutom att utöver detta tillverka ett antal i roadsterutförande – i så fall efter det att coupémodellen börjar levereras i början av 2020.

Ett av direktiven när Venom F5 designades var: ”Funktion går före form. Den ska väga under 3.000 pund och ändå se fantastisk ut.”

Venom F5 väger enligt Hennessey bara 1.338 kilo och drivs av en biturbo-V8 på 7,6 liter som ger över 1.600 hk. Drivningen sker på bakhjulen via en sjustegad automatlåda.

0-300 km/h ska enligt företaget avverkas på under 10 sekunder – absurt snabbt med andra ord. 0-400-0 km klaras enligt utsago på mindre än 30 sekunder, vilket skulle sätta både Bugatti Chiron och Koenigsegg Agera RS på plats ordentligt. För närvarande innehar Agera RS rekordet på denna distans med 33,29 sekunder.

Bakifrån är skillnaden mellan coupén och Venom F5 Roadster inte påfallande stor.

Venom F5 kostar 1,6 miljoner dollar. Roadstern, om den blir av, kommer så klart att kosta ännu mer.


Daniel Daleke

bilsport@bilsport.se