Nyhett e

Hög temp inför Action Meet

Publicerad 2016-08-05

Imorgon drar årets Action Meet igång på Mantorp Park. Redan på fredagen avgjorde den femtiofjärde Bracket Nats. Bilsport är självklart på plats och tar tempen på några förare inför morgondagen. 

 

För besökare av Action Meet lär namnet White Trash GT-R vara bekant. I år har teamet byggt nytt för säsongen och den observanta noterar att även karossen bytt skepnad till en Supra. Bakom ratten sitter Samuel Yngvesson från Vrigstad som inte räknar med några rekordtider imorgon.

– Den är precis nybyggd. Vi är här för att utvärdera och ställa in. Nu kör vi med endast 800 hästar, säger han samtidigt som himlen öppnar upp sig ovanför Mantorp.

– Där var dagens testmöjligheter slut, avslutar Samuel och suckar.

Toksnabb E30

Den som gillar snabba (läs ruskigt snabba) BMW bör hålla koll på Jimmie ”Lillis” Holmers 320. Tvåliterssexan på 125 kusar har fått ge plats till en lite mer potent Chevrolet 383, som dessutom är utrustade med två lastbilsturbos från Garrett.

Trots en riktigt låg nia, närmare bestämt 9,01, jagar Jimmie nytt rekord.

– Dagens tid är en bra start men imorgon siktar jag på en åtta, säger han.

Gubbkörd 740?

Vad gör en original och kanonblank 740 GL på Action Meet?

– Kul att ni tycker den är fin men den har också en T6 med 650 hästar, säger Dennis Modig från Motala.

Att Volvon käkar drivaxlar vet Dennis om sedan tidigare och plockade därför med sig inte mindre än sju stycken i reserv. Trots att två av dessa redan förbrukades under fredagen är han inte orolig inför morgondagen.

– Bara bilen håller ihop och jag lyckas sätta en hyfsad start kör jag en tia utan problem, menar han.

Perfekt för storhandlingen

Den som varit på EDPS på Emmaboda lär känna igen den här röda Audi S2:an. Boris Banjac använder bilen dagligen och ses ofta nere på den lokala mataffärens parkering hemma i Halmstad. Bilen är nästan helt original på utsidan och har bara gått 11.000 mil. Boris tröttnade på den ”slöa” originalmotorn och har istället satt i en 2,7 liter snurra med tillhörande dieselblock. Resultatet kan tala för sig själv, 991 hästar på drivhjulen.

– Problemet är att få ner kraften i backen. På ettan står jag bara och slirar men när jag väl lagt i tvåan däremot, då känns det som man släpper i väg en slangbella, berättar han.

Förhoppningarna för imorgondagen är att ha kul och kanske försöka slå Emmabodatiden på 10,06.

Halmstads andra hopp

Västkusten och i synnerhet Halmstad var välrepresenterade på fredagskvällen. Vid en till synes original Volvo 142 stog Sebastian Kristansson och meckade. Trots att han aldrig tidigare kört på Mantorp var han hoppfull inför morgondagen.

– Under 10,49 ska inte vara några som helst problem, säger Sebastian och forsätter.

– Bara allting håller men Ford 8,8-tumsbakaxeln är ju inte den första grejen att braka ihop, avslutar han.

Potent bruksbil

Team Bonnmeck representerades av Kim Andersson från Klippan. Under huven på hans Volvo 242 sitter en minst sagt vässad T6.

– Alla kör ju T5 men varför snåla på cylindrar när det får plats sex stycken under huven? berättar han.

Kim satte nytt personbästa på fredagen med 10,94. Trots dessa fina siffror används 242:an som bruksbil och tidigare under dagen körde han 33 mil enkel resa.

– Det är alltid kul att köra ifrån de flesta, men det roligaste är ju att åka förbi och vinka när de andra lastar upp sina bilar på släp, säger Kim och skrattar.

 

Text: Joakim Bergqvist

Foto: Mattias Larsson


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se