Motorsport e

Hybridteknik i WRC från säsongen 2022

Publicerad 2019-07-17

Hur låter framtidens WRC-bil? Blir det mer än bara transmissionen som viner? Det är kanske en berättigad fråga eftersom FIA bestämt sig för att införa hybridteknik i WRC-bilarna säsongen 2022. Det handlar till en början om elektrisk enhetsteknik, där motorer och batterier blir samma för teamen. Beroende på hur väl detta faller ut kan reglementet öppnas för att teamen själva ska få utveckla egna lösningar för eldrift 2024 och framåt.

Målet är att bilarna ska kunna köras helt på eldrift när transportsträckorna går genom städer, men också ge en tillfällig elektrisk boost på specialsträckorna. Beskedet kanske kommer som en överraskning – positivt eller negativ – för många rallyfans. Men hybriddrift inom motorsport är långt ifrån något nytt, och det FIA vill införa är relativt sett inte kontroversiellt.

I racingsammanhang har hybriderna dominerat på Le Mans 24-timmars, och i rallycross-VM ser en övergång till elbilar ut att vara oundviklig. Vi kan också konstatera att det finns starka krafter utanför FIA – och inte ifrån någon miljörörelse – som vill få igenom förändringen.

Tidigare i år antydde Citroëns vd Linda Jackson att det kan bli aktuellt att träda ur rally-VM om inte ”åtminstone” hybriddrift finns med i framtidsplanen för mästerskapet.

– Ju mer du ökar glappet mellan bilarna i WRC och vad som händer i vårt modellprogram med elektrifiering, desto mer blir det bara det bara en metod för marknadsföring, sa hon till Auto Express i samband med bilsalongen i Genève tidigare i år.

Hybridtekniken kommer inte bara att innebära att bilarna låter annorlunda, de blir sannolikt större också. Biltillverkarna vill genom rally-VM kunna marknadsföra sina hybridmodeller, som är storleken större än det bilsegment som passar in i reglementet i dag.

Homologiseringscykeln från 2022 ska gälla i fem år.


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se