Racingbloggen e

Inget svenskflyt i Le Mans

Publicerad 2019-06-16

För en liten stund sedan föll målflaggan i 24-timmarsloppet på Le Mans. Toyota tog planenligt hem sin väntade dubbel med bil #8 (Fernando Alonso, Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi) strax före #7 (Kamui Kobayashi, José María López, Mike Conway) – båda bilarna på 385 avverkade varv – men för svenskekipagen blev det ett tyngre dygn i Frankrike.

Niclas Jönsson kom, som jag skrev häromdagen, inte ens till start efter att stallkamraten Tracy Krohn kraschat teamets Porsche svårt under den fria träningen. För Henrik Hedman slutade loppet redan efter 76 varv när hans DragonSpeed BR1 (en LMP1-Dallara utvecklad i samarbete med ryska intressen) blev den första bilen att tvingas bryta efter en uppsjö av tekniska problem.

Tråkigt för Hedman och DragonSpeed, som nu lämnar sportvagns-VM (FIA WEC) efter en generellt mycket problematisk säsong där teamets LMP1:a dragits med framför allt elektriska fel. Bilen har tagit målflagg endast i två av åtta körda race och frustrationen har varit märkbart stor, inte minst när man tvingades stå över förra deltävlingen på Spa i brist på reservdelar efter ännu ett haveri i Sebring.

Även den LMP2:a som teamet driver tvingades bryta Le Mans, i det fallet efter en krasch från – hör och häpna – en viss Pastor Maldonado i Tertre Rouge i den 17:e timmen…

DragonSpeed kommer eventuellt att fortsätta driva sin LMP2-bil i WEC framöver, men från LMP1 gör man alltså nu sorti för att istället fokusera mer på sitt just nu partiella IndyCar-program.

Den svensk som kom längst i årets Le Mans-upplaga var Henning Enqvist, som emellertid inte heller han fick ta målflagg. Hennings team ARC Bratislava genomled en hel del problem av olika slag under de cirka 15 timmar man fanns kvar ute på banan, men till slut gick ridån ner för gott vid femtiden i morse. Man låg då i den bakre delen av LMP2-fältet, främst för att teamägaren Miro Konopka haft stora problem med farten och varit runt 10-15 sekunder långsammare än alla andra LMP2-chaufförer den här veckan.

Henning Enqvist satt i bilen i sammanlagt cirka 4,5 timme i sin debut i Le Mans och har, trots det uteblivna resultatet, sannolikt lärt sig mycket inför vad som förhoppningsvis blir en återkomst till Circuit de la Sarthe i framtiden.

I täten fick de 252 500 åskådarna i publiken alltså se en dubbel för Toyota. I och med segern utropades för övrigt Alonso, Nakajima och Buemi till världsmästare i sportvagnsracing. De tar hem FIA World Endurance Championship, där Le Mans utgjorde finalen för 2018-19 års så kallade ”Super Season”, och för Alonso läggs därmed ett tredje VM-guld till samlingen efter sina två F1-titlar 2005 och 2006.

Avslutningsvis vill jag bara skriva en rad om helgens tävlingar hemma i Sverige. Fällfors, Skellefteå och Drivecenter Arena tycks ha gjort ett mycket bra jobb som värd för helgens SRL-arrangemang, vilket är mycket glädjande att höra. Jag var tyvärr inte på plats själv, men en publiksiffra på 16 800 (unika) besökare är onekligen ett styrkebesked – särskilt i en tid som PR-mässigt inte är den allra enklaste för svensk racing. Bra jobbat, Fällfors!


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se