Racingbloggen e

Joel Eriksson tillbaka till Macau – fyra svenskar klara för start

Publicerad 2019-09-04

Fjolårets VM-tvåa i Formel 3, Joel Eriksson, kommer att vara tillbaka på startlinjen i stadsloppet i Macau i november månad – denna gång i tävlingens GT-klass tillsammans med uppdragsgivaren BMW.

Eriksson bekräftades nyss som en av två förare som BMW draftat in till FIA GT World Cup – VM för GT-racing – i Macau den 14-17 november. Den andre blir brasilianaren Augusto Farfus, som vann racet förra året i sin BMW M6 GT3. Den gången rådde för övrigt mycket starka scener; Farfus körde för det berömda Schnitzer-teamet, vars mycket omtyckte ledare Charly Lamm redan på förhand aviserat att säsongsfinalen i Macau skulle bli hans allra sista race innan pensionen. Han satt vid rodret i Team Schnitzer, hans livsverk, i fem decennier.

Jag var själv på plats på depåmuren i Macau, precis bredvid Lamm, när Farfus tog målflagg som segrare. Ögonen fylldes av tårar och man kunde verkligen se vad den dagen betydde för Charly Lamm. Två månader senare dog han hastigt vid en ålder av 63 år.

BMW-legendaren Charly Lamm i tårar efter fjolårets seger i Macau

Det är alltså den segern som BMW ska försöka försvara i år, och som fältsoldater väljer man alltså Farfus – förstås – samt en svensk 21-åring.

Joel Eriksson får helt klart den här chansen främst tack vare sina fina insatser i Macaus Formel 3-Grand Prix. Han stod på pole position 2017 efter att ha gått segrande ur en stenhård kamp mot en viss Lando Norris i kvalet, och han slutade tvåa bakom Dan Ticktum i fjol. Den gången hade Eriksson, efter avancemang till DTM, inte ens tävlat i Formel 3 på ett helt år.

– Jag är extremt glad att få komma tillbaka till Macau i år, den här gången tillsammans med BMW Motorsport i FIA GT World Cup, säger Joel Eriksson i ett uttalande. Jag har blivit förälskad i det här loppet under mina besök i Formel 3 och banan är helt enkelt fantastisk. Det blir en ny utmaning att komma dit i GT-klassen, men förhoppningsvis kan vi vara med och slåss om ett bra resultat.

En viktig händelse för Erikssons del utspelade sig också tidigare i år, men gick lite under radarn. BMW skickade honom till Shanghai för ett inhopp i det kinesiska GT-mästerskapet, där han körde precis en sådan BMW M6 GT3 som också används i VM-loppet i Macau. Det är ingen vild gissning att det var en del av utvärderingen inför det beslut man nu fattat. På gridden i Shanghai fanns bland andra britten Nick Yelloly, som är BMW:s starkaste kort i det asiatiska mästerskapet och som därigenom var en av dem som BMW övervägde till Macau. Eriksson gick dock in och var snabbast av alla direkt på den fria träningen. Han kunde inte köra racen på grund av tekniska problem, men jag tror att BMW vid det laget hade sett vad de behövde se av sin ordinarie DTM-adept.

Även flera andra av BMW:s fabriksförare (inklusive storstjärnan Marco Wittmann) sägs ha lobbat ganska hårt för GT World Cup-sitsen bredvid Farfus, så Joel Eriksson ska nog sträcka på sig inför det här förtroendet. Macau, en kort båttur från Hong Kong och Kinas finansiella nav, står högt upp på listan över lopp som bilfabrikanterna verkligen vill vinna.

Joel Eriksson och Augusto Farfus är för övrigt mycket goda vänner vid sidan av banan, vilket alltid underlättar den interna dynamiken i den här typen av lopp.

Farfus/Eriksson

 

Ytterligare tre svenskar på startlinjen

Under den stora racingfesten i Macau, den 14-17 november, kommer också ytterligare tre svenska förare att finnas med: Thed Björk, Johan Kristoffersson och Daniel Haglöf. Dessa är dock klara sedan tidigare via sina fullsäsongssatsningar i touring car-serien WTCR.

Macau är den näst sista deltävlingen på årets WTCR-kalender, med final på Sepang-banan i Malaysia i mitten av december.


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se