Redaktionsbloggen e

Kärt barn har många namn

Publicerad 2019-02-27

I februari möttes vi av beskedet att STCC AB lämnat in en konkurs­ansökan. Ett sorgligt besked.

Tyvärr är det betydligt färre som sörjer idag, än om STCC skulle gått i konkurs för 15 år sedan. Flera ­förare jag har pratat med säger att den ­svenska racingserien har varit grogrunden för deras karriärer och ­känner en saknad. En era är över.

Men samtidigt finns det en chans att starta en ny era. För vad var egentligen STCC? För mig var STCC den spektakulära Super Touring-perioden för 20 år sedan. VHS-kassetterna (googla det, om du måste) var fyllda av SVT-programmet Race. Jag brände nacken röd på Gelleråsens läktare och njöt av ljudet några meter framför mig.

För någon annan var STCC kanske åren med TTA-bilar, och ytterligare någon förknippar STCC med TCR-­bilarna som kör idag.

I grund och botten var STCC ett varu­märke som associerades med ”kungaklassen”. Det finns som ­bekant fler klasser än så som körs under t­ävlingshelgerna, klasser som ibland bjuder på ännu mer spännande racing.

Det kommer fortfarande att arran­geras ett SM i standardvagns­racing, och det är precis som ­tidigare år TCR-­reglementet som gäller för SM-­klassen. Namnet blir TCR Scandinavia.

Även om namnet STCC inte ­längre ska användas tror jag att det är vad många kommer kalla serien. För sådana är varumärken – svåra att ändra på, svåra att tvätta bort.

Det vet vi på Albinsson & ­Sjöberg. Nu när vi närmar oss påsk­helgen har vi full fokus på Bilsport ­Performance & Custom ­Motor Show. Ett namn som i vissa fall är lite knepigt att ­använda i ­tidningsrubriker. Det säger allt om vad eventet handlar om, men det är långt att skriva och långt att uttala.

Så många väljer att kalla det Påskmässan, Custom Show, eller bara ”Elmia” som ju är mässanläggningen i Jönköping som fylls av folk och fordon under påskhelgen.

Du får kalla det vad du vill, det viktiga är att du fortsätter att dyka upp som ­besökare! Oavsett om det handlar om Bilsport Performance & Custom Motor Show eller
ST… förlåt, TCR Scandinavia.


Emanuel Gylling

bilsport@bilsport.se