Nyhette
2017-01-09

Kias bakhjulsdrivna sportsedan: Stinger

Artikel publicerad 2017-01-09

Kia har bestämt sig för att kasta sig in i ett segment där det kryllar av hård konkurrens i form av tyska och japanska premiumbilar – Stinger GT är en bakhjulsdriven femdörrarscoupé med dubbelturbo-V6 på 3,3 liter och 370 hk/510 Nm. Den går dessutom att fås fyrhjulsdriven som tillval.

Den är god för 0-100 på 5,1 sekunder med bibehållen komfort och en toppfart på 268 km/h, och på Kia-manér är den rikligt utrustad tekniskt. Det är en mix av konceptet Kia GT från 2011 och GT4 Stinger från 2014 som nu mynnat ut i en produktionsbil, men det blev inte i sportbilsformat som många hade trott.

Det kommer även en lite mindre vass version med 2-liters turbofyra på 255 hk/353 Nm. Båda bilarna har 8-stegad automatlåda. På tekniksidan hittar vi bland annat head-up-display som projicerar viktig information på insidan av vindrutan framför föraren, 7-tumsskärm med haptisk feedback (skärmen kan vibrera till), en helt nyframtagen trötthetsvarnare, trådlös mobilladdning och ett rejält Harman/Kardon-ljudsystem på 720 watt.

Kias utvecklingschef Albert Biermann kommer från BMW:s M-division där han jobbade med samma sak – och det är just bilar som BMW 4-serie Gran Coupé de nämner som konkurrenter. Jämfört med denna och Audi A4, Lexus IS och Mercedes CLS har Stinger längre hjulbas vilket borgar för ännu mer ”gran turismo”-feeling.
Och tycker du den har drag av Audi (mer bestämt A7 bakifrån) så är det kanske inte så konstigt – herrn som leder designdivisionen hos Kia heter Peter Schreyer och han har ritat många Audi-bilar genom åren.

Bilen har premiär just nu i Detroit, och ska även säljas i Sverige från i höst. Än så länge finns ingen prisbild klar.

Bo Lundvang
bo.lundvang@bilsport.se