King of Mantorp i Unlimited-klassen!
Publicerad 2017-08-08Så här såg det ut i söndags när grymt skärpta racerföraren Erik Blixt satte 1:16.211 runt Mantorp Park då TimeAttackNu.se-serien körde sin Time Attack Festival. I Speedlabs makalösa Corvette-bygge som från början är ett rörramschassi för nordamerikanska Trans Am GT1-serien.
Det har därefter byggts om under en längre tid av Göran Malmberg (HemiPanter-byggaren, du vet!). Bilen har gradvis förbättrats och körts i allt från Nordic Supercar till Modsport, men det friare reglementet inom Time Attack lockade över dem. Med en vikt på bara 1.100 kilo och en 358-kubiks smallblock i Nascar-format tvångsmatad med dubbla Garrett Twinscroll-aggregat vilket ger 914 hk/1.100 Nm vid 0,9 bar kan man sätta fina varvtider – om man är rätt person bakom ratten.
Erik Blixt har bland annat kört världsfinalen i Mazda MX5-cup på Laguna Seca dit han bjöds av Mazda USA efter att ha vunnit både svenska och europeiska serien. Som du ser i filmen nedan en riktig talang! Annan kuriosa om bilen är att den saknar laddluftkylare och kylfläkt, det ansåg teamet vägde för mycket och dessutom la vikt på fel ställe i bilen. Växellådan är också ett Nascar-arv – en 4-växlad Jerico WC4-4 Dogbox-låda som tål 1.300 Nm. Det enorma vridet i bilen gör att man egentligen bara behöver två växlar; trean och fyran.
Aeron är helt utvecklad av teamet och man räknar till ett tons downforce i 200 knyck. Mer ska det bli, det här är inte det sista vi ser av Speedlabs Corvette! Teamet vars kärna består av Göran Malmberg, Johan Björkegren och Michael Karpers vill sända ett extra tack till Gulf och Hansen Racing, Custom Parts-Service och en miljon andra som hjälpt till under åren.
Så här såg det ut när teamet bänkade bilen förra hösten: