Bilsport play e

King of Mantorp i Unlimited-klassen!

Publicerad 2017-08-08

Så här såg det ut i söndags när grymt skärpta racerföraren Erik Blixt satte 1:16.211 runt Mantorp Park då TimeAttackNu.se-serien körde sin Time Attack Festival. I Speedlabs makalösa Corvette-bygge som från början är ett rörramschassi för nordamerikanska Trans Am GT1-serien.

Det har därefter byggts om under en längre tid av Göran Malmberg (HemiPanter-byggaren, du vet!). Bilen har gradvis förbättrats och körts i allt från Nordic Supercar till Modsport, men det friare reglementet inom Time Attack lockade över dem. Med en vikt på bara 1.100 kilo och en 358-kubiks smallblock i Nascar-format tvångsmatad med dubbla Garrett Twinscroll-aggregat vilket ger 914 hk/1.100 Nm vid 0,9 bar kan man sätta fina varvtider – om man är rätt person bakom ratten.

Erik Blixt har bland annat kört världsfinalen i Mazda MX5-cup på Laguna Seca dit han bjöds av Mazda USA efter att ha vunnit både svenska och europeiska serien. Som du ser i filmen nedan en riktig talang! Annan kuriosa om bilen är att den saknar laddluftkylare och kylfläkt, det ansåg teamet vägde för mycket och dessutom la vikt på fel ställe i bilen. Växellådan är också ett Nascar-arv – en 4-växlad Jerico WC4-4 Dogbox-låda som tål 1.300 Nm. Det enorma vridet i bilen gör att man egentligen bara behöver två växlar; trean och fyran.

Aeron är helt utvecklad av teamet och man räknar till ett tons downforce i 200 knyck. Mer ska det bli, det här är inte det sista vi ser av Speedlabs Corvette! Teamet vars kärna består av Göran Malmberg, Johan Björkegren och Michael Karpers​ vill sända ett extra tack till Gulf och Hansen Racing, Custom Parts-Service och en miljon andra som hjälpt till under åren.

Så här såg det ut när teamet bänkade bilen förra hösten:

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se