Racingbloggen e

Klart: Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Publicerad 2019-10-08

Nu är det klart: Marcus Ericsson fortsätter i IndyCar även säsongen 2020, och han gör det i en flytt till Chip Ganassi Racing – som teamkamrat med Felix Rosenqvist.

Beskedet kom alldeles nyss och bekräftar det som Racingbloggen spekulerade i redan för en vecka sedan.

Ericsson kommer att köra en tredje bil för Ganassi, bredvid Rosenqvist och femfaldige mästaren Scott Dixon. Teamet utökar därmed sin flotta från två bilar till tre. Marcus Ericsson får startnummer #8.

Det här är naturligtvis ett besked som ytterligare ökar på förväntningarna inför nästa säsong. Nu har vi inte bara två svenskar till start, utan dessutom sida vid sida, man mot man i samma team. Dessutom ett av de absolut mest meriterade sådana på gridden.

– Först och främst är jag extremt glad och stolt över chansen att få tävla för Chip Ganassi Racing, säger Marcus Ericsson. Det är ett team med vinnare och deras historik talar för sig själv. Jag är väldigt tacksam för att de tror på mig och jag kommer göra allt för att 2020 ska bli ännu ett framgångsrikt år för teamet. Jag är också väldigt spänd på att arbeta med två av seriens bästa förare i Scott och Felix. Jag ser fram emot att använda det jag lärt mig i år under min andra säsong i NTT IndyCar Series.

Felix Rosenqvist, som i år blev den förste Ganassi-föraren att köra hem rookietiteln sedan Juan Pablo Montoya 1999, kommenterar nyheten så här:

– Det är alltid kul att ha en annan svensk ombord. Professionellt tror jag att det kommer hjälpa oss som team eftersom vi nu kommer ha 50 % mer data att arbeta med mellan passen. Marcus har också betydande erfarenhet från F1, och framför allt på däcksidan som har blivit kanske den enskilt viktigaste faktorn vad gäller raceprestanda.

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist

Marcus har under 2019 kört för Schmidt Peterson Motorsports (SPM), ett välskött team liksom Ganassi baserat i Indianapolis. SPM inleder dock ett omfattande samarbete med McLaren inför nästa säsong, då man byter namn till Arrow McLaren SP, och valde tidigt att gå vidare med andra förare i sina diskussioner för 2020.

Ericsson har därför fått leta efter alternativa styrningar i jakten på en fortsättning i IndyCar, en jakt som nu alltså resulterat i Ganassi-sitsen.

Sverige förblir därmed en faktor att räkna med i IndyCar 2020 – i allra högsta grad. Säsongen kan inte börja snart nog!


Mattias Persson

bilsport@bilsport.se