Bilbyggen e

Koll på läget med Johan Eriksson

Publicerad 2016-03-05

Alla väntar ivrigt på att Johan Eriksson med team ska bli helt klara med sin tokbreda monster-Charger ”RTR” som vi sett på Elmia under byggets gång. Sen sist har det lagts ett års arbete på att färdigställa plåtjobbet och drivlinan där motorn är en Viper dubbelturbo-V10 som kan klämma ur sig långt över 1.000 hästar om det behövs. I påsk visas den upp igen.

Hur långt har ni kommit nu?
– Målet är att motorrummet ska bli klart och visas upp, och bilen ska bli ”testlackad”. Förut har det bara varit ett skal, men nu har vi verkligen byggt en bil. Men vi är inte redo att köra med den i 350 km/h än, haha!

Vilka är det som jobbar på den?
– Allkonstnären Jörgen Persson på Svegs Bil & Plåt jobbar med den sju dagar i veckan, och själv är jag där flera kvällar i veckan och bor utanför verkstaden varje helg i husvagn. Sen är det Otto Tillander som är min högra hand. Vi har 3d-skrivare där vi kör ut delarna i plast innan vi fräser dem i aluminium. Vi har gjort enormt många delar och fler ska det bli. Tobias Hedman är också med som gubben i lådan.

De jättelika fälgarna blir minst sagt speciella, hur går det med dem?
– Just nu går det lite trögt. Jag har skeppat över 900 kilo aluminium till ett företag i Kalifornien och designat en fälg som de lovat att fräsa fram. Av det blir det cirka 850 kilo spån. Men det är ett tufft jobb att genomgöra eftersom de är så konkava. De har fått köpa nya verktyg för att över huvud taget klara av jobbet.

Vad ska hända med bilen när den är klar?
– Jag har inbjudningar till mässor över hela Europa och USA också, det är ett enormt stort intresse för den.

Så här såg den ut påsken 2014:

> Från Bilsport 5/2016 – köp lösnummer här!

> Är du helårsprenumerant och medlem i Team Bilsport? Läs tidningen på nätet här (aktivera tjänsten här eller läs mer här) – eller i din app på Android och iPhone!

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se