Nyhett e

Kompromisslös banracer från McLaren

Publicerad 2019-03-13

På Genèvesalongen förra året visade McLaren upp konceptbilen Senna GTR Concept – en banversion av den redan extrema McLaren Senna. Nu kommer den brittiska superbilstillverkaren att tillverka 75 exemplar av den färdigutvecklade modellen Senna GTR.

Redan den gatlegala standardversionen av Senna är McLarens lättaste, kraftfullaste och mest bananpassade modell, men den renodlade banracern GTR tar allt ett par steg längre.

Sennas dubbelturbo-V8 på fyra liter har mappats om och den bakre katalysatorn är borttagen, vilket ger 25 hk extra och en, enligt McLaren, mäktigare ljudupplevelse. Konceptbilens sidepipes är dock ersatta av ett mer traditionellt avgassystem som löper ut bakåt. Anledningen är att systemet blev kortare och lättare på det sättet. Föraren kan välja mellan tre olika motorinställningar: Wet, Track eller Race – där Wet tillåter snabbare och kraftigare ingrepp från ESP och ABS.

Senna GTR:s är chassi är både bredare och lägre än hos sitt gatlegala syskon.

Aerodynamiken har också trimmats och som mest genereras en downforce på över 1.000 kg vid 250 km/h, gentemot den vanliga Sennas 800 kg. Dessutom får man ut motsvarande downforce i 15 procent lägre hastighet.

Senna GTR:s kompositkaross är byggd runt en säkerhetscell i kolfiber med integrerad störtbur. Front- och motorramen är konstruerade i aluminium. Torrvikten stannar redan på 1.188 kg, 10 kg under standardversionen.

Eftersom det rör sig om en renodlad barracer så har det gjorts en hel del omprioriteringar vad det gäller utrustningen. Borta är ljudsystemet, pekskärmarna och systemet för variabel markfrigång. Istället hittar vi fyrvägs justerbara dämpare, inbyggda domkrafter, radio för kommunikation mellan bil och depå, datalogger och bransläckningssystem.

Bilen rullar på superlätta smidda 19-tumsfälgar med centrumbult, vilka tillåter ännu större bromsar än vad som sitter på tävlingsbilen McLaren 720S GT3. GTR har försetts med 6-kolvs monoblock-ok i smidd aluminium fram och fyrkolvsok bak, vilka i båda fallen nyper åt runt ventilerade keramiska 390 mm skivor. Utöver det har bakvingen en funktion som låter den fungera som luftbroms.

Förutom de vanliga elektroniska säkerhetssystemen så är Senna GTR försedd med pit lane speed control, sensorer för däckens lufttryck och temperatur samt för bromsbeläggens slitage. Antikollisionsradar och ett system som torkar av bromsskivorna finns också.

Även inredningen är anpassad för race. Förarstolen är en FIA-godkänd racingstol i kolfiber med sexpunktsbälte och passagerarsäte kan fås utan extra kostnad. Även instrumentering och ratt är ersatta av racinganpassade dito.

Priset exklusive eventuell skatt ligger strax ovanför 13,5 miljoner kronor och alla 75 bilarna handbyggs givetvis efter kundens önskemål. Föga förvånande är alla redan sålda.


Daniel Daleke

bilsport@bilsport.se