Motorsport e

Kopplingarna klarar kraften

Publicerad 2019-08-12

Jättemycket effekt och jättebra fäste, så långt är allt bra. Men hur står det till däremellan? Kopplingen lever ett utsatt liv och i takt med att motorbyggena blir allt värre ställs det högre och högre krav.

Om man tänker efter så är kopplingen en av de delar med jäkligast arbetsmiljö i en bil. Allt detta vridmoment som ska överföras för att få alla dessa kilon att börja röra på sig – och helst på ett mjukt och kontrollerat sätt.

Ju mer pulver i motorn och ju effektivare chassi, desto jäkligare miljö för kopplingen. Jonas Borgegård har funderat mycket kring detta och startat Tenaci Motorsport. Det började med att han sålde omsvetsade växellådor till en mängd applikationer. Faktiskt runt 850 stycken till dags dato.

Många kunder ville ha en komplett lösning, så Jonas tog fram ett svänghjul till ett antal motorer, med delning för Sachs klassiska 765-tryckplatta. Men det räckte inte. Helt egna kopplingar hade varit trevligt att ha, och här såg Jonas en utvecklingspotential och en möjlighet att pressa priser.

Med hjälp av en duktig CNC-firma och ett par ingenjörer har han fått fram prototyper på sina idéer och sedan letat upp producenter i Asien som erbjuder rätt kvalitet.

Jonas uppfinner inte hjulet på nytt, utan tittar på befintliga kopplingar och försöker göra dem bättre på alla punkter.

– Jag justerar befintliga detaljer, som till exempel en bredare floater för att få större slityta och bättre värmeavledning.

På tal om värmeavledning, trenden har ju tidigare varit att köra med så små och lätta svänghjul som möjligt. Men det är på väg att svänga tillbaka. Har man för lite massa i svänghjulet blir det svårt att hantera värmen.

– Speciellt i drifting, betonar Jonas. Ett 3-kilos Supra-svänghjul funkade tills det kom krav på sprängskydd som blev som en värmefilt över svepet.

Med de alldeles sinnessjuka vridmoment som en del har i dag blir värmeutvecklingen lika sinnessjuk. Bäddar du in kopplingen i en filt, ja då har du problem. En väg ut är, förutom riklig ventilation, ett tyngre svänghjul.

Hela den här artikeln och mycket mer om kopplingar läser du i Bilsport nummer 3/2019 som hittas här samt i Rally&Racing 4/2019 som hittas här.


Gunnar Ljungstedt

bilsport@bilsport.se