Bilbyggen e

Ladda för 50.000!

Publicerad 2019-02-28

Simons 50.000-kronorsrace arrangeras under En dag på Strippen i Emmaboda den 18 maj.

Konceptet är enkelt. Ett budgetbilsrace på strippen. Den som klipper snabbaste tidkortet vinner, och förbinder sig att sälja bilen till oss, eller ja, till Simons, för 50.000 kronor. Efter det auktioneras bilen ut och hela beloppet den inbringar går oavkortat till Barncancerfonden.

Tävlingen körs som sagt under En dag på strippen på Emmaboda Flygbana den 18 maj. Bilen ska klassa in i valfri ordinarie tävlingsklass och du kör som vanligt i klassen under dagen.

Okej, så vad är haken?

Det ska väl vara budgeten då. Om du ska vinna måste du köra fort. Och då blir du av med bilen för 50.000 kronor. Bygga billigt är alltså ledord.

Förra vinnarbilen var Skogen Racings Ford Sierra. Med BMW-spis och turbokonvertering mest gjort med grejer från den där hyllan under verkstadsbänken byggdes bilen för runt 25.000 kronor, och gick 10,87.

En annan som har koll på det där med budgetbyggen är Björn ”Woken” Holmberg, välkänd FWD-fartfantom som började sin bana med en ultralågbudget-Cherry som utförde stordåd på sin tid. Så vi bollar lite med honom.

Köp billigt, trimma hårt, kör snabbt. Svårare än så är det inte, menar Björn ”Woken” Holmberg.

En billig grundbil är förstås att föredra, där är vi ganska överens. I lagom format, och med bakhjulsdrift.

Måste man ha turbo för att vinna? Knappast, en billig och lättinstallerad effekthöjare är just lustgasen. Man behöver inte bygga grenrör och allt jox runt en turboinstallation. Installationen går på en kväll och sedan är det bara att bestycka efter mod och moral.

Mest kostnadseffektiva åtgärd för att åka fort är annars att reducera vikt.

– Det spelar ingen roll vilken bil man bygger på, anser Björn. Sätt igång och lätta!

Att slänga onödiga prylar är ju gratis. Vad säger reglerna att du måste ha? Vad behöver du för att få effekt och fäste? Behåll de prylarna, och plocka bort så mycket som möjligt av resten.

 

Utsidan kvar

Behöver du baksäte och inredning? Knappast. Underredsmassan då? Den där baslådan? Aldrig. Fönsterhissar, klimatanläggning och lite andra bekvämlighetsgrejer kan du säkert leva utan. Och inte behöver du väl 60 liter soppa i tanken för att ta dig 402 meter, va?

Hålsågen är ett bra hjälpmedel, det blir snabbt kilon när man perforerar balkar och förstyvningar. Varje kilo, varje gram, de är dina fiender!

Björn vill gå steget längre.
– Sätt i en båge eller bur, sedan sågar du ut all dubbelplåt i förstärkningar och balkar. A-, B- och C-stolpar, rubbet. Det ska bara vara utsidan kvar!

Medan kapskivor och tid är relativt billigt finns det viss lättning som man får betala för, men som ändå kan vara kostnadseffektivt.

– Plastrutor, påpekar Björn. Det brukar finnas olika tjommar på Blocket som säljer ganska billigt till rallycrossbilar.

Onödig information

En positiv bieffekt av lättning är att man med lite tur slipper gå på en värre – och dyrare – koppling. Något som verkligen är elakt mot kopplingen är ju vikten.

Ett område vi tyvärr måste spendera pengar på är däcken. Färska och klistriga gummin kommer att kosta, men köp inte värre däck än du behöver. Ett bredare däck kanske ger dig en liten förtjänst direkt i starten, men är en belastning under resten av repan.

Egentligen är väl allt ovanstående onödig information. Om du funderat på att ställa upp utgår vi från att du redan kan skruva och har huvudet på skaft. Om det stämmer ser vi på Emmaboda 18 maj. För du kommer väl?

Anmäl dig bums på länken nedanför:

EDPS Emmaboda


Gunnar Ljungstedt

bilsport@bilsport.se