Nyhett e

Lamborghini Aventador S är nästan helt ny

Publicerad 2016-12-20

För sex år sedan ersatte Lamborghini deras stora modell Murciélago med efterföljaren Aventador. Nu är det dags för en rejäl uppfräschning, och den nya modellen som heter Aventador S markerar nystarten. Med mer aggressiv karossföring och längre frontsplitter, Countach-inspirerade bakre hjulhus och 40 extra hästkrafter ska man locka nya köpare.

Motorn är V12:an fintrimmad upp till 740 hk och 690 Nm, bland annat via höjd rödmarkering från 8.350 till 8.500 varv och optimering av de variabla ventiltiderna och insuget. Avgassystemet har man lyckats bygga 20 % lättare, och bilens totala tjänstevikt landar på 1.575 kilo. 0-100 går på 2,9 sekunder och toppfarten noteras till fullt acceptabla 350 blås.

Nytt för Lamborghini är fyrhjulsstyrning vilket får premiär på Aventador S. Det ska vässa varvtiderna och simulera en kortare hjulbas i kurvor. Fyrhjulsdrivningen är också justerad och omkalibrerad, och upp till 90 % av allt vrid kan numera skickas till bakhjulen om man kör i Sport-läget. Vid sidan av inställningsmöjligheterna Strada, Sport och Corsa har man lagt till något som heter Ego, där man själv kan spara sina dröminställningar vad gäller fjädring, gasrespons och annat.

Kolfiberkeramiska bromsar är standard, liksom stereo med Apple CarPlay och en ny TFT-skärm i centrum som kan ställas in efter förarens önskemål. Lamborghinis system för laptimer och annan kul race-info är tillval.

Trodde du att kärlek var gratis så har du fel – priserna i Europa börjar på 2,7 miljoner och då är inga skatter inräknade. De första kundbilarna rullar ut i vår.

Bo Lundvang bo.lundvang@bilsport.se