Nyhett e

Leder effektkriget med 1M

Sedan BMW släppte 1M har alla märkestuners tävlat om att bli först, starkast och bäst i att vässa den lilla M-vassingen. Vem är värst då? Ja, veckan efter bilsalongen i Frankfurt var det Manhart Racing som ledde effektkriget med egen mjukvara och avgassystem inklusive downpipes som höjde toppeffekten till 415 hk.

Publicerad 2011-10-01

Manhart Racings specialitet är effektoptimeringar och kompletta motorkonverteringar av BMW.
Tidigare har de erbjudit sina kunder kompletta tuningprogram genom att plocka valda delar från andra tuners, men till 1M har de en ovanligt stor andel egenutvecklade komponenter. Till de viktigare hör de smidda fälgarna i 9×20 och 10,5 x20 tum, men även frontsplitter och diffuserinsats till bakstötfångaren är Manharts egna, handtillverkade i kolfiber.
Coiloverdämparna tillverkas efter deras egna specifikationer.

Avgassystemet, är också Manharts eget och inkluderar downpipes. Förutom att låta biturbosexan sjunga ut ordentligt möjliggör det även en rejäl effektökning. Med ny programvara spräcker Manhart 400-vallen med 15 hästar, det vill säga 75 hästar mer än original!
Värst på 1M? Ja, för stunden kanske. Det är bara en tidsfråga innan företag som inte är lika strängt hållna av regler och krav som tyska tuners snart har trimsteg som påstås ge ännu högre toppeffekt.


Johan Eriksson

bilsport@bilsport.se